Via een open brief reageert Apple op beschuldigingen dat het vertrouwelijke gebruikersinformatie aan de Amerikaanse overheid heeft verstrekt

Een paar weken geleden vertelde ik je dat Apple werd beschuldigd van het verstrekken van vertrouwelijke informatie aan de Amerikaanse autoriteitenterwijl andere grote Amerikaanse bedrijven deel uitmaken van het schandaal. IN EEN gepubliceerde brief vanochtend stelt het bedrijf Apple op zijn website dat het de afgelopen zes maanden tot 6 verzoeken heeft ontvangen van Amerikaanse overheidsinstanties en de politie om het verstrekken van vertrouwelijke gebruikersinformatie. Apple beweert dat deze verzoeken zijn gedaan als onderdeel van strafrechtelijke of nationale veiligheidsonderzoeken, dat de juridische afdeling elk verzoek heeft onderzocht en slechts zo min mogelijk relevante informatie heeft verstrekt.

Van 1 december 2012 tot 31 mei 2013 ontving Apple tussen de 4,000 en 5,000 verzoeken van de Amerikaanse wetshandhavingsinstanties om klantgegevens. In deze verzoeken werden tussen de 9,000 en 10,000 accounts of apparaten gespecificeerd, die afkomstig waren van federale, staats- en lokale autoriteiten en zowel strafrechtelijke onderzoeken als nationale veiligheidskwesties omvatten. De meest voorkomende vorm van verzoeken komt van de politie die onderzoek doet naar overvallen en andere misdaden, op zoek gaat naar vermiste kinderen, een patiënt met de ziekte van Alzheimer probeert te lokaliseren of zelfmoord hoopt te voorkomen.

Het bedrijf beweert verder dat zijn juridische afdeling ervoor zorgt dat de antwoorden op deze verzoeken geen invloed hebben op het privéleven van de gebruikers, dat het doel ervan is om onze vertrouwelijke informatie te beschermen en voor de rest kun je je voorstellen hoe het eruit ziet. Kortom, Apple probeert zichzelf nu te verdedigen tegen beschuldigingen die zijn imago aantasten, maar Google, Microsoft, FaceBook, Yahoo! en andere bedrijven hebben hetzelfde probleem, dus gebruikers zullen geen andere keuze hebben dan de situatie te accepteren.