X

Povestea primului sistem de realitate virtuala dezvoltat de Apple in anii ’90

In anii ’90 Apple incerca sa dezvolte produse revolutionare pentru a cuceri lumea si a scapa de faliment, iar in acest proces a luat nastere si QuickTime Virtual Reality, QuickTime VR, primul sistem de realitate virtuala dezvoltat inclusiv sub conducerea lui John Sculley.

Pentru cei dintre voi care nu stiu, John Sculley este omul care l-a inlocuit pe Steve Jobs in functia de presedinte al Apple si unul dintre oamenii invinuiti de catre co-fondatorul Apple pentru plecarea sa din cadrul companiei in anii ’80.

Primii pasi in realitatea virtuala

Intr-un interviu acordat unei publicatii americane, John Sculley a afirmat ca QuickTime Virtual Reality, QuickTime VR, a fost denumirea atribuita primului sistem de realitate virtuala dezvoltat de catre compania Apple, el fiind rudimentar in comparatie cu ceea ce vedem astazi.

Daca astazi realitatea virtuala presupune redarea de continut video, in anii ’90 QuickTime VR reda doar poze lipite pentru a crea imagine la 360 de grade a lumii care ne inconjoara, Sculley spunand ca sistemul era uimitor pentru vremea in care a fost dezvoltat.

When QuickTime VR came out, it wasn’t video, it was still images, and they were stitched together to create a 360 view of the world. At the time it seemed pretty amazing.

QuickTime VR a fost gandit intr-un mod similar cu sistemele de realitate virtuala de astazi, adica de a transporta utilizatorul intr-o lume 3D in care poate vedea continut video panoramic la 360 de grade diverse locatii reale sau virtuale.

Sculley spunea ca in acel punct QuickTime VR era magic, utilizatorii putand explora lumi la 360 de grade folosind un mouse, diferenta fata de sistemele actuale fiind ca utilizatorii fac totul prin gesturi sau miscari normale ale corpului.

Avand in vedere ca la inceputul anilor ’90 nu existau camere capabile sa inregistreze imagini la 360 de grade, Apple inregistra poze standard si le lipea intre ele pentru a crea imagini panoramice pe care le integra mai apoi in QuickTime VR.

The first way I did panoramic photography was a little bit of a cheat. So what you do is, you take a million pictures and you animate between them. I did all this with a single camera, because imagining the matrix of cameras we now use was just too expensive.

Pentru ca tehnologia era atat de rudimentara si prost optimizata, compania Apple a fost nevoita sa cumpere si un supercalculator Cray pentru a putea procesa imaginile, ea neavnad bani sa cumpere camere complexe care sa creeze mai usor imaginile panoramice pe care le putem facea stazi chiar si cu un smartphone.

In atentia presei dupa ani de dezvoltare

Dupa ani si ani de dezvoltare, QuickTime VR a fost lansat pe piata in anul 1995 ca o tehnologie rudimentara potrivita pentru cei care nu au chiar atat de multi bani la dispozitie, in acelasi an ajungand si in atentia presei din intreaga SUA.

Celebrul proces al jucatorului de fotbal american OJ Simpson avea sa faca QuickTime VR popular, televiziunea americana NBC folosind tehnologia Apple pentru a crea o harta 3D a blocului de locuinte in care locuia sotia ce se presupunea a fi ucisa de catre Simpson.

We took a series of, maybe there were 10 or 12 locations down that walkway, which is where the blood trail was found and blood spots were found. Our reporter Jack Ford was able to bring up the exact geography and orient it and show what they were talking about. He could slightly zoom in, and manipulate it. It was an amazingly effective tool.

NBC a putut folosi tehnologia inainte ca ea sa fie oficial lansata pe piata, iar testul a fost un succes, asa ca in acelasi an compania Apple a lansat oficial QuickTime VR pentru lumea intreaga, insa desigur ca nu a avut chiar atat de mult succes pe plan comercial.

Desi QuickTime VR a fost sustinut inca 2 ani dupa lansare, revenirea lui Steve Jobs in cadrul Apple a insemnat si sistarea distributiei comerciale, Apple folosindu-si totusi inventia pentru a prezenta imagini 3D ale produselor sale, insa nimic mai mult.

Primii pasi facut de catre Apple in lumea realitatii virtuale ne arata ca tehnologia nu a evoluat chiar atat de mult in doua decenii, metodele de interactiune cu continutul fiind practic similare, inregistrarea si redarea de continut video la 360 de grade fiind progresul cel mai important.

In momentul de fata Apple a revenit la ganduri mai bune fata de sistemele de realitate virtuala, astfel ca are in dezvoltare un asemenea sistem, insa nu se stie cand sau daca el va fi lansat.

This post was last modified on mai 30, 2016, 10:22 AM 10:22

Disqus Comments Loading...