X

Deficienta INGRIJORATOARE Explicata de Ministrul Educatiei ca o Problema Majora in Invatamantul Romanesc

Ministrul Educatiei, Daniel David, vorbeste despre una dintre problemele cele mai serioase cu care se confrunta sistmeul de invatamant din Romania, deoarece importanta lucrarii de licenta nu mai este vazuta ca element fundamental in certificarea competentelor dobandite in timpul studiilor.

Ministrul Educatiei afirma ca lucrarea de licenta este privita ca o evaluare serioasa ce atesta pregatirea la nivel de licenta. In opinia oficialului, pentru absolventii de master existenta unei viziuni inovative este esentiala pentru a influenta piata muncii si generand dinamism in domenii diverse.

La nivel de licenta, focusul trebuie sa fie orientat catre profilurile vocationale, astfel incat absolventii sa aiba abilitatile solicitate de piata muncii in sectoare precum arta, tehnologie sau medicina. Pentru celelalte domenii, tinerii trebuie sa se bucure de o cultura stiintifica generala, specifica ariei de studiu, care sa le permita continuarea cu succes a parcursului academic la nivel de master sau doctorat.

Ministrul Educatiei afirma ca discutia privind valoarea diplomelor ramane un subiect important la nivel national. Conform ministrului, desi exista unele critici legate de eficienta anumitor programe de studii, realitatea demonstreaza o tendinta ascendenta a numarului de studenti in universitati de prestigiu.

Aceasta crestere semnifica faptul ca tinerii continua sa creada in importanta educatiei superioare si in valoarea diplomelor obtinute. In acelasi timp, mediul economic aduce argumente mixte.

Exista companii care apreciaza inalta calificare academica si calitatea programelor universitare romanesti, atat in cadrul firmelor locale, cat si in filialele unor societati straine cu activitate in tara.

Ministrul Educatiei explica si ca, pe de alta parte, exista structuri interesate sa minimalizeze rolul pregatirii academice, promovand ideea ca formarea profesionala ar trebui sa se realizeze in interiorul organizatiei, creand o dependenta a angajatilor de programe interne de pregatire.

Solutia sustinuta de minister vizeaza implementarea invatamantului dual in situatiile in care colaborarea dintre universitati si companii poate fi consolidata.

Modelul dual presupune ca institutiile de invatamant superior lucreaza impreuna cu mediul de afaceri pentru a asigura formarea profesionala potrivita nevoilor pietei muncii. Prin parteneriate de acest gen, studentii pot beneficia de experiente practice relevante si de introducerea in cultura organizationala specifica domeniului inca din timpul studiilor.

Ministrul Educatiei aduce in atentie in acelasi timp ca evaluarile recente releva ca multe universitati romanesti sunt bine cotate de catre companiile din tara, ceea ce sugereaza ca registrul academic este recunoscut pe piata muncii.

Un aspect ingrijorator semnalat de ministru se refera la numarul ridicat de studenti care abandoneaza studiile universitare. Rezultatul unei atitudini superficiale fata de procesul educational afecteaza atat institutiile de invatamant, cat si mentalitatea studentilor.

Abandonul universitar implica pierderi de resurse si potential uman, motiv pentru care este necesara actiune imediata. In acest sens, autoritatile au anuntat lansarea unui program national dedicat prevenirii abandonului universitar.

Ministrul Educatiei pune in evitenta ca acesta este inspirat de un proiect similar din invatamantul preuniversitar, care a demonstrat rezultate pozitive in reducerea abandonului. Obiectivul programului este sa identifice cazurile in care studentii intampina dificultati academice si sa ofere sprijin prin consiliere, orientare si interventii adaptate specific fiecarei situatii.

Ministrul Educatiei isi propune imbunatatirea calitatii procesului educational in invatamantul superior si asigurarea unei corelatii mai stranse intre formarea academica si exigentele pietei muncii. Implementarea modelului de invatamant dual si reducerea abandonului universitar sunt pasii esentiali pentru a forma absolventi competitivi, capabili sa contribuie activ la dezvoltarea economica si sociala a tarii.

Redactia iDevice.ro

Disqus Comments Loading...