Ministrul Educatiei, Daniel David, pune in aplicare, printr-un ordin ministerial, o procedura extrem de importanta, in baza careia se face demararea evaluarii tuturor unitatilor de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) din sistemul national.
Ministrul Educatiei spune ca actiunea vizeaza intensificarea reformelor in acest sector, dupa aparitia Raportului QX, un document care ofera un diagnostic clar si propuneri concrete pentru imbunatatirea performantelor organismelor de CDI.
Daniel David a subliniat ca, atat din perspectiva autoritatii politice, cat si din cea profesionala, detine o intelegere solida a procesului de cercetare stiintifica. Raportul QX, pus la dispozitia publicului, remarca principalele probleme: fragmentarea excesiva, existenta unor unitati prea mici si lipsa unei coordonari eficiente intre ele.
Documentul atrage atentia asupra resursei umane insuficiente si a unui mindset necompetitiv in anumite domenii. Raportul mai evidentiaza subfinantarea cronica si imprevizibila, care afecteaza planificarea pe termen lung si performanta institutiilor de CDI.
Conform evaluarilor internationale, Romania are unul dintre cele mai reduse numere de cercetatori pe cap de locuitor din Uniunea Europeana. Aceste carente pun in pericol competitivitatea si inovarea, iar ministrul a subliniat ca reforme profunde sunt necesare pentru a alinia sistemul la standarde europene.
Ministrul Educatiei afirma si ca in Raportul QX, viziunea asupra arhitecturii sistemului de CDI include mecanisme fundamentale menite sa asigure un cadru sanatos. Desi nu acopera toate detaliile operationale, secretul consta in normalizarea arhitecturii institutionale si a mecanismelor de functionare, pentru ca ulterior sa fie implementate usor solutii concrete.
Daniel David a incurajat actorii din domeniu sa analizeze propunerile, precizand ca acestea pot furniza o baza solida de reforma. Pe termen scurt, ministrul a cerut Autoritatii Nationale pentru Cercetare, aflata in subordinea Ministerului, sa demareze evaluarea tuturor unitatilor CDI din tara.
Ministrul Educatiei explica faptul ca scopul este sa se obtina o imagine clara a performantelor si nevoilor fiecarui organism, pentru a fundamenta reorganizarea arhitecturii institutionale si a mecanismelor de finantare si coordonare. Aceasta evaluare va marca un prim pas spre simplificarea si consolidarea retelei de cercetare-dezvoltare-inovare.
Daniel David spune ca ministerul a inceput sa aplice deja cateva dintre recomandarile Raportului QX. Se pune accent pe distribuirea fondurilor prin competitie, in locul alocarilor directe, si pe incurajarea concentrarilor academice in centre de excelenta.
Se urmareste desfasurarea competentelor de finantare intr-un mod cat mai eficient si transparent, cu implicarea expertilor internationali de top in procedurile de evaluare.
Un punct esential al reformei este optimizarea relatiei dintre etic si juridic, astfel incat partea juridica sa sustina normele de integritate stiintifica si nu sa le ingreuneze.
Ministrul EducatieiĀ a precizat ca modificarile vor urmari armonizarea legislatiei cu standardele etice, evitand situatii in care cerintele legale sa devina obstacole in calea inovarii. In plus, ministrul a afirmat ca va urmari cu atentie contributiile specialistilor si ale societatii civile pentru a imbunatati procesul de implementare.
Ministerul Educatiei si Cercetarii isi propune sa construiasca un sistem CDI performant si sustenabil, capabil sa raspunda provocarilor actuale. Daniel David a subliniat ca rezultatele evaluarii vor servi drept fundament pentru o reorganizare coerenta, bazata pe transparenta si meritocratie. In opinia sa, numai printr-o abordare integrata si riguroasa se pot obtine inovari semnificative si o contributie reala la dezvoltarea economica si sociala a Romaniei.