Ministerul Transporturilor a anuntat, semnarea contractului de finantare cu Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR), destinat achizitiei de echipamente de culegere date pentru buna functionare a Sistemului de Management al Semnalizarii Rutiere.
Ministerul Transporturilor afirma ca aceasta initiativa face parte din Componenta 4 – Transport sustenabil, integrata in Pilonul 1 – Tranzitia spre o economie verde, din Planul National de Redresare si Rezilienta. Valoarea totala a proiectului se ridica la 17.891.412 lei, din care sprijinul grant al Uniunii Europene reprezinta 12.027.840 lei.
Contractul, inregistrat cu numarul 68/05.06.2025, este preconizat sa se finalizeze la jumatatea anului 2026 si vizeaza atingerea tintei 85 din PNRR, prin reducerea celor 129 de puncte negre identificate pe reţeaua rutiera a tarii.
Ministerul Transporturilor explica si ca un control al calitatii lucrarilor de constructie si intretinere a drumurilor este asigurat de unitatea suport CESTRIN – Centrul de Studii Tehnice si Drumuri si Informatica, parte a CNAIR. Totusi, numarul limitat de aparate de masura si verificare disponibil la acest centru ingreuneaza monitorizarea eficienta a intregii retele rutiere, ceea ce se reflecta in timpul indelungat necesar interventiilor si in amploarea acestora.
Noul proiect finantat prin PNRR propune extinderea capacitatii de culegere a datelor, astfel incat sectoarele de drum cu potential risc ridicat sa fie identificate si evaluate intr-un interval optim.
Prin finantarea obtinuta, vor fi achizitionate 45 de aplicatii software impreuna cu tablete PC dedicate colectarii datelor privind starea de degradare a suprafetei rutiere, 45 de echipamente portabile pentru determinarea coeficientului de retroreflectie RA pe indicatorii de semnalizare rutiera pe timp de noapte, un dispozitiv pentru determinarea continua a coeficientului de luminanta retroreflectata RL a marcajelor rutiere si un aparat specializat in masurarea altor elemente pasive de siguranta rutiera.
O astfel de dotare ampla va permite echipelor de teren sa realizeze inspectii intr-un mod rapid si precis, crescand semnificativ numarul de kilometri analizati zilnic. Implementarea acestor echipamente va conduce la imbunatatirea preciziei evaluarilor tehnice si la accelerarea procesului de detectare a sectoarelor cu risc major de accidente.
Ministerul Transporturilor confirma, in consecinta, ca autoritatile vor putea interveni prompt cu lucrari de remediere si optimizare a semnalizarii, reducand astfel numarul de evenimente rutiere nefericite. Ministerul Transporturilor subliniaza ca masura reprezinta o etapa strategica in eforturile de consolidare a sigurantei pe drumurile nationale si municipale, venind in sprijinul tintei nationale de reducere a accidentelor si de protejare a vietii participantilor la trafic.
Mai mult decat atat, proiectul genereaza un impact pozitiv indirect asupra mediului inconjurator. Prin diminuarea intreruperilor de trafic cauzate de accidente si de lucrari neplanificate, se asigura un flux rutier mai fluent, cu emisii poluante reduse. Aceasta consecinta contribuie la eforturile de decarbonizare asumate de Romania in cadrul obiectivelor PNRR si in strategia europeana de reducere a gazelor cu efect de sera.
Pe termen lung, investitia consolideaza capacitatea institutionala a Romaniei de a analiza rapid si eficient starea elementelor de siguranta rutiera, in concordanta cu prevederile jaloanelor si tintelor R1 – Transport sustenabil, decarbonizare si siguranta rutiera, si I3 – Dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe reteaua TEN-T, taxarea rutiera, managementul traficului si siguranta rutiera. Pentru evolutii si informatii suplimentare legate de implementarea proiectului, Ministerul Transporturilor recomanda consultarea comunicatelor oficiale ale CNAIR S.A.
This post was last modified on iun. 14, 2025, 11:35 AM 11:35