Ministrul Educației, Daniel David, a lansat recent în dezbatere publică o Hotărâre de Guvern, care vizeaza adoptarea unui proiect de ordin care urmeaza sa fie semnat și prin care se aprobă noile planuri-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, în conformitate cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și actele normative conexe.
Ministrul Educației a declarat: „Ne propunem să oferim un cadru curricular adaptat nevoilor actuale ale elevilor, care să asigure echitate și performanță în educație”, subliniind caracterul obligatoriu și unitar al noii structuri de învățământ.
Potrivit proiectului, publicat în Monitorul Oficial, noile planuri-cadru se bazează pe prevederile art. 86-92 din Legea nr. 198/2023, precum și pe Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6072/2023, care stabilește măsuri tranzitorii în sistemul preuniversitar.
Ministrul Educației afirmă inclusiv că metodologia de elaborare și aprobare a curriculumului școlar, aprobată prin Ordinul nr. 3593/2014, rămâne fundamentul procesului de avizare a programelor școlare, iar Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare va coordona întreg procesul.
Pentru anul școlar 2028–2029, planurile-cadru aprobate prin anexele 2–38 ale ordinului vor fi aplicate în totalitate pentru clasele a IX-a, a X-a și a XI-a. Ministrul Daniel David a explicat că această etapizare permite profesorilor și unităților de învățământ să se pregătească corespunzător, asigurând resurse didactice adecvate și formarea continuă a corpului profesoral.
Ministrul Educației spune și că în ceea ce privește clasa a XII-a, aceasta va continua să funcționeze pe baza schemelor curriculare din anul școlar 2024–2025, pentru a nu perturba procesul de încheiere a ciclului liceal al actualilor candidați la examenul de Bacalaureat.
Documentul prevede, totodată, că începând cu anul școlar 2029–2030, noile planuri-cadru vor fi implementate pentru toate clasele liceale cu frecvență zi, de la IX până la XII. „Această abordare uniformizează parcursul educațional pe toți cei patru ani de liceu și pune bazele unei formări comprehensive, incluzând atât discipline teoretice, cât și activități practice şi proiecte interdisciplinare”, a adăugat ministrul Educației.
Ministrul Educației vrea ca planurile-cadru, care vor fi aprobate, să reprezinte oferta centrală obligatorie pentru toate filierele, profilurile și specializările liceale, iar inspectoratele școlare și conducerea unităților de învățământ vor răspunde de aplicarea corectă și consecventă a acestora în fiecare clasă.
În plus, Ordinul instituie responsabilități clare pentru Direcția Generală Echitate și Performanță în Învățământul Preuniversitar și Direcția Generală Management, Carieră Didactică și Rețea Școlară, care vor monitoriza respectarea noilor cerințe.
Ministrul Educației propune ca pentru planurile-cadru destinate învățământului în limbile minorităților naționale, programelor intensive sau bilingve, liceelor speciale, formelor cu frecvență redusă sau programului „A doua șansă”, Ministerul va emite ordine separate, adaptate specificului fiecărui segment educațional. În acest fel, se urmărește asigurarea unei diversități curriculare și a accesului egal la educație, fără a compromite standardele de calitate.
Anexele nr. 1–38, care fac parte integrantă a ordinului, detaliază structura orară, numărul de credite și competențele-cheie pentru disciplinele principale și opționale. Implementarea acestor planuri-cadru este monitorizată de Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Tehnic și Profesional și de inspectoratele școlare, care vor colabora îndeaproape cu unitățile liceale pentru a asigura o tranziție lină către noul model curricular.
Ministrul Educației prin acest pas legislativ, ministerul condus își propune să modernizeze și să eficientizeze învățământul liceal, pregătind elevii pentru provocările economiei bazate pe cunoaștere și pentru viața academică ulterioară. Dezbaterea publică a proiectului va continua până la sfârșitul lunii în curs, iar autoritățile încurajează cadrele didactice, elevii și părinții să-și exprime punctele de vedere asupra modificărilor propuse.