Ministrul Educatiei, Daniel David, a anuntat in mod oficial planurile sale pentru noul mandat in fruntea Ministerului Educatiei, dar si si angajamentele asumate in fata publicului. In discursul sau, el a rememorat provocarile primului mandat (decembrie 2024 – iunie 2025) si a detaliat obiectivele pe care le propune pentru perioada 2025–2028.
Ministrul Educatiei afirma ca la preluarea functiei, a mostenit o dublă criza: politica si economico-financiara. Conform spuselor sale, prima etapa a fost definita de trei angajamente clare. In primul rand, consolidarea traiectoriei euro-atlantice a Romaniei, sustinuta recent prin alegerea unui presedinte cu profil pro-european.
Apoi, asigurarea functionarii sistemului de educatie-cercetare si initierea doar a reformelor absolut necesare, cu rezultate deja vizibile prin Raportul QX. Nu in ultimul rand, realizarea unui diagnostic aprofundat al sistemului, insotit de propuneri concrete pe termen mediu si lung, tot prin Raportul QX.
Ministrul Educatiei explica si ca desi unii au catalogat initiativa sa drept prea ambitioasa, iar altii au estimat ca e prea putin, ministrul a subliniat ca s-a tinut strict de promisiuni: „Eu nu pot face ce doresc altii, ci am facut cat am promis eu, nici mai mult si nici mai putin!” a afirmat el sincer si direct, fara sa dramatizeze.
Daniel David a marturisit ca nu a urmarit aceasta pozitie, ci a fost invitat din dorinta de a sprijini tara intr-un moment delicat, lasand in urma proiecte dragi la Cluj-Napoca. La finalul primului mandat isi dorea sa se intoarca, dar a acceptat sa continue, deoarece noua coalitie a adoptat Raportul QX drept reforma majora in educatie-cercetare, iar autorul documentului este cel mai potrivit pentru implementare.
Ministrul Educatiei spune inclusiv ca pornind de la experienta primei etape, ministrul si-a luat doua noi devize pentru al doilea mandat: „Per Aspera Ad Astra” si „Sapere Aude”, inspirandu-se din citatul kantian „Cerul instelat deasupra mea si legea morala in mine”. El a subliniat ca, prin rationament si moralitate, chiar si in mijlocul crizei, se poate ajunge la binele dorit.
Reformele pentru educatie si cercetare se regasesc in Programul de Guvernare 2025–2028 si se bazeaza pe Raportul QX. Aspectele operationale vor fi negociate impreuna cu expertii si actorii din sistem, evitandu-se decizii impuse unilateral. Desi preconizeaza dezbateri aprinse, ministrul este increzator ca se vor gasi solutii larg acceptate, care vor moderniza substantial sectorul.
Ministrul Educatiei, pe componenta economico-financiara, a anuntat ca, pe termen imediat, nu vor exista disponibilizari si nu se vor modifica salariile in educatie-cercetare. In perspectiva medie, legea salarizarii unitare va asigura ca salariul de debutant in educatie sa fie egal cu salariul mediu brut, iar functiile de cercetator sa fie tratate similar cu cele de conferentiar sau profesor.
Aceasta masura, deja prevazuta in normele legale si in Programul de Guvernare, vine dupa protestele din 2023 si promisiunea de stimulare financiara a personalului didactic. Ca obiectiv pe termen lung, pana in 2030, ministerul tinteste alocarea a 1% din PIB pentru cercetare si a 15% din bugetul general consolidat pentru educatie.
Pentru sustinerea acestor angajamente, sunt necesare eficientizari paradigmatice, ghidate de principiile rationalitatii — prin raportare la bune practici europene — si decentei, conform capacitatii reale a tarii.
Ministrul Educatiei eplica si ca printre masurile analizate se numara reorganizarea burselor studentesti: pastrarea doar a burselor sociale, pentru incluziune, inclusiv pentru mame minore, si a burselor de merit, acordate pana la maximum 15% din fiecare clasa, cu conditia notei minime de 9.
Bursele vor fi active doar pe durata frecventarii cursurilor si, acolo unde legea impune raportarea la salariul minim, se va considera salariul net, intrucat bursele nu sunt impozitate. In plus, bursa sociala va fi gestionata de autoritatile locale de asistenta sociala, pentru a clarifica rolurile si a proteja copiii cu adevarat vulnerabili, iar tinerii exceptionali vor primi sprijin proportional cu resursele disponibile.
Ministrul Educatiei crede ca, odata facute aceste restructuri rationale si decente, cresterea progresiva a bugetului in urmatorii ani va aduce resurse suplimentare, asigurand astfel dezvoltarea durabila a invatamantului si cercetarii in Romania.
This post was last modified on iun. 25, 2025, 8:30 PM 20:30