Ciprian Serban, ministrul Transporturilor, a anuntat joi pregatirea pentru adoptare a unei Hotarari de Guvern menita sa reaprobe indicatorii tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii „Varianta de ocolire a Municipiului Iasi – Etapa 1 – Varianta Sud Obiect 4 – Varianta trafic usor (sector km 0+000 – km 8+185) si penetratie Cartier Dacia”, precum si modificarea anexei nr. 5 la Hotararea Guvernului nr. 444/2007.
Ciprian Serban a explicat ca obiectivul a primit indicatorii tehnico-economici initial in cadrul HG nr. 444/2007 si ca ulterior a fost revizuit prin HG nr. 520/2010, care a definit cele patru obiecte de investitie. Prezentul act normativ vizeaza exclusiv revizuirea studiului de fezabilitate pentru sectorul km 0+000–km 8+185, destinat traficului usor si legaturii catre cartierul Dacia.
Ministrul Transporturilor a subliniat importanta acestui proiect pentru descongestionarea traficului in zona centrala a municipiului Iasi, care in prezent este traversat de drumurile nationale DN24 si DN28, cu rol de artere urbane, catre care converg numeroase drumuri judetene si comunale. In orele de varf, zonele de tranzit si cele rezidentiale inregistreaza ambuteiaje frecvente, cu impact major asupra calitatii vietii locuitorilor.
Ciprian Serban afirma ca obiectivul urmareste scoaterea traficului greu din interiorul municipiului, cresterea accesibilitatii zonelor periferice cu conectivitate redusa, imbunatatirea sigurantei rutiere si a fluenței circulatiei, precum si reducerea emisiilor poluante si a costurilor de operare pentru transportatori.
„Prin realizarea Variantei Sud vom crea o alternativa moderna, capabila sa preia un volum important de trafic si sa usureze viata soferilor si pietonilor deopotriva”, a afirmat Serban.
Ciprian Serban subliniaza ca amplasamentul investitiei se afla in partea sudica a municipiului Iasi, strabatand UAT-urile Miroslava si Iasi, si este impartit in trei sectoare: sectorul km 0+000–km 4+747 (4,747 km), destinat traficului usor, cu clasa tehnica II, patru benzi, viteza proiectata 100 km/h.
Sectorul km 4+747–km 8+174 (3,427 km), cu clasa tehnica III, doua benzi, 50 km/h, pe strazile Cicoarei, Calea Galatei si Arhitect Ioan Berindei; si penetratia catre Cartierul Dacia, segment de 0,596 km, clasa III, doua benzi, 60 km/h. Traseele includ intersectii giratorii in Uricani, Stramosilor si Sofia Nadejde, iar platforma variaza intre 10 si 17 metri latime.
Ciprian Serban aduce in atentie inclusiv ca profilul longitudinal al variantei de ocolire prezinta declivitati cuprinse intre 0,22 % si 5 %, cele mai accentuate aparand in sectorul al doilea, unde accesul pe podul peste raul Bahlui va avea o panta de 4 %. In sectiune transversala platforma difera: in primul sector latimea totala este de 17 metri, cu carosabil, banda mediana si acostamente consolidate, iar in al doilea sector platforma se reduce la 10 metri, insotita de trotuare de cate 1,2 metri.
Ministrul Transporturilor a declarat ca varianta sud a ocolirii Iasi va reprezenta nu doar o solutie pentru traficul rutier, ci si un motor de dezvoltare economica si sociala. Proiectul va deschide noi oportunitati pentru investitori in sectorul logistic si va facilita accesul la zonele agricole si industriale din jurul orasului. In plus, reducerea timpilor de calatorie va spori atractivitatea regiunii pentru turism si afaceri.
Ciprian Serban a adaugat ca impactul asupra mediului va fi monitorizat atent, iar proiectul include masuri pentru reducerea emisiilor prin optimizarea fluxurilor de trafic. De asemenea, siguranta pietonilor si biciclistilor va fi prioritara, cu amenajarea de trotuare si piste dedicate in sectoarele urbane, integrand planuri de iluminat si semnalizare adaptata pentru conditiile climatice ale zonei.
Finantarea este garantata prin Programul Operational Infrastructura Mare si bugetul de stat. Modificarea anexei nr. 5 la HG nr. 444/2007 include revizuirea studiului de fezabilitate pentru Varianta Sud, adaptand indicatorii tehnico-economici la realitatile actuale, inclusiv costurile de constructie, exproprieri si utilitati, conform cerintelor pietei si standardelor europene.
This post was last modified on iul. 1, 2025, 1:46 PM 13:46