X

Analiza de ULTIM MOMENT a Ministerului Educației cu Decizii de Impact pentru Școlile din Toată România

Ministerul Educației, Daniel David, a prezentat recent concluziile unui studiu realizat la solicitarea ministerului de Institutul de Științe ale Educației, derulat între septembrie 2024 și aprilie 2025. „Ne-am propus să evaluăm impactul burselor școlare asupra participării și performanței elevilor, precum și schimbările generate de metodologia de acordare implementată în anul școlar 2024–2025”, a explicat ministrul.

Ministerul Educației subliniază că această cercetare a inclus o analiză documentară a reglementărilor din învățământul preuniversitar și un sondaj online administrat elevilor, părinților, profesorilor și directorilor. Eșantionul a cuprins 510 unități școlare reprezentative, iar în total au fost colectate răspunsuri de la aproximativ 13.000 de elevi, 12.500 de părinți, 1.300 de diriginți și învățători și 350 de directori.

Studiul reflectă opiniile tuturor actorilor educaționali, oferind o perspectivă complexă asupra efectelor burselor. Conform datelor Ministerului Educației și Cercetării, în martie 2024, în anul școlar 2023–2024, au fost acordate aproximativ 1.370.000 de burse, dintr-o populație de 2.260.430 de elevi.

Ministerul Educației explică în mod oficial faptul că alocările bugetare s-au concentrat pe bursele sociale și de merit, care au depășit împreună 95% din total, reflectând sprijinul atât pentru elevii vulnerabili, cât și pentru cei cu performanțe ridicate.

Datele din ianuarie 2025 arată o ușoară creștere, cu peste 1.400.000 de burse acordate. Bursa socială a rămas majoritară, cu 840.820 de beneficiari (60% din total), în timp ce bursa de merit, deși a înregistrat cel mai mare buget, a fost acordată unui număr de 325.265 de elevi. Bursa de reziliență a însumat 170.318 beneficiari (12%).

Daniel David afirmă și că potrivit studiului, aproape 70% dintre elevi declară că au beneficiat de cel puțin o bursă în anul școlar 2023–2024. Diriginții și învățătorii au observat că ponderea bursierilor crește în clasele cu vulnerabilitate ridicată, unde unii elevi pot primi simultan mai multe tipuri de burse, semnalând o orientare a fondurilor către zonele cele mai expuse riscului de abandon școlar.

Ministerul Educației aduce în atenție faptul că bursele de merit s-au dovedit a fi mai frecvente în mediul urban, în învățământul gimnazial și în liceele teoretice, comparativ cu unitățile vocaționale sau tehnologice.

Elevii din familii fără vulnerabilități au avut un acces de 93% la aceste burse, față de doar 35% pentru cei din medii vulnerabile. Bursa socială, în schimb, a fost prezentă în toate școlile rurale analizate, asociată cu nivelul scăzut de educație al părinților.

Bursa de reziliență a fost acordată preponderent elevilor cu medii de minimum 8,50, iar cei cu note între 7,00 și 7,99 au primit-o cel mai adesea în învățământul profesional. Bursele tehnologice și cele de excelență olimpică au fost concentrate în mediul urban, iar bursa pentru mame minore s-a regăsit mai ales în liceele tehnologice, semnalând un profil social distinct.

Ministerul Educației confirmă că suspendările burselor au fost semnalate de 94% dintre directori ca fiind cauzate de absenteism, următoarele motive fiind corigențele, repetările și transferurile (17%) și scăderile notei la purtare determinate de abateri disciplinare (10%). În licee și școli profesionale, absenteismul rămâne principalul motiv de pierdere a bursei (97%), iar suplimentările financiare s-au realizat rar, din fonduri locale.

Daniel David a subliniat că rezultatele studiului conturează necesitatea adaptării continue a politicilor de bursă pentru a răspunde realităților elevilor din toate mediile. El a anunțat că analiza va servi drept fundament pentru ajustarea criteriilor și pentru eficientizarea mecanismelor de acordare, cu obiectivul de a crește participarea și de a susține performanța școlară în mod echitabil. El a anunțat lansarea unor noi măsuri în semestrul următor.

This post was last modified on iul. 2, 2025, 8:03 PM 20:03

Disqus Comments Loading...