Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a prezentat astăzi date relevante care să explice cauzele dezechilibrelor bugetare din ultimii ani. „Aș începe prin a vă da câteva date care sunt relevante ca să putem să răspundem la întrebarea de ce am ajuns aici”, a explicat oficialul, anunțând evoluția cheltuielilor din bugetul general consolidat și impactul acestora asupra deficitelor și datoriei publice.
Alexandru Nazare afirmă oficial că analiza se concentrează pe perioada 2021–2025, interval în care s-au înregistrat creșteri semnificative în toate categoriile de cheltuieli, fără a fi susținute de o creștere proporțională a veniturilor.
Bugetul general consolidat a crescut de la 459 de miliarde de lei în 2021 la 831 de miliarde de lei în prezent, ceea ce reprezintă o majorare de 43% a cheltuielilor publice. Această creștere susținută a fost determinată de multiple angajamente financiare, însă s-a realizat într-un context în care resursele la dispoziție nu au putut absorbi ritmul investițiilor și al cheltuielilor curente. Ministrul a evidențiat că această evoluție, neînsoțită de venituri echivalente, a generat un decalaj bugetar semnificativ.
Pe segmentul deficitului pe cash, Nazare a arătat că acesta a urcat de la 79 de miliarde de lei în 2021, echivalentul a 6,7% din PIB, la 176 de miliarde de lei în 2025. Cheltuielile de personal au trecut de la 111 miliarde de lei la 172 miliarde de lei, iar în cazul pensiilor, de la 110 miliarde de lei în 2021 la 190 miliarde de lei în 2025.
Cheltuielile cu bunuri și servicii au avansat de la 64 de miliarde de lei la 97 de miliarde de lei. Aceste cifre reflectă angajamente fiscale răspândite pe mai multe paliere, de la salariile bugetarilor până la plata drepturilor sociale.
În ceea ce privește forța de muncă bugetară, numărul persoanelor ocupate în sectorul public a crescut de la 1.262.000 în 2021 la 1.305.000 în prezent. Totodată, evaluarea datoriei publice indică o valoare de 576 de miliarde de lei în 2021, prognozată să depășească 1.100 de miliarde de lei, respectiv 58% din PIB. Ministrul Nazare a subliniat că aceste creșteri constante ale datoriei au fost alimentate de decizii de politică economică luate într-un context de deficit excesiv.
„Începând cu 2020 am intrat în procedura de deficit excesiv, cumulat cu creșterea neacoperită de venituri, ne-au adus în situația de astăzi. Suntem de cinci ani în deficit excesiv și trebuie să muncim foarte mult în următorii cinci ca să ieșim din acest deficit excesiv”, a avertizat oficialul.
Această etichetă, a explicat el, afectează semnificativ capacitatea României de a negocia la nivel european, în Consiliul Miniștrilor de Finanțe, fiind interpretată ca semn al neseriozității și al vulnerabilității bugetare. Nazare a atras atenția că această ștampilă semnifică și o supraveghere bugetară slabă, iar persistența acestor probleme ani de-a-rândul limitează și mai mult capacitatea de negociere a României în forurile comunitare.
Pentru a contracara aceste riscuri, ministerul a prezentat astăzi un pachet fiscal menit să evite trei amenințări majore. Primul dintre acestea este suspendarea fondurilor europene, atât din Politica de Coeziune, cât și din Planul Național de Redresare și Reziliență, în baza procedurii lansate de Comisia Europeană din cauza neimplementării măsurilor corective recomandate în ianuarie.
„Această procedură, baza ei, este aprobată”, a adăugat Nazare, subliniind caracterul imperativ al adoptării rapide a reformelor fiscale. Ministrul a reamintit că recomandarea Comisiei Europene a fost lansată încă din ianuarie, însă nu au fost întreprinse măsuri corective până în prezent.
This post was last modified on iul. 6, 2025, 6:26 AM 06:26