Ministerul Educatiei, Daniel David, anunta in mod oficial faptul ca, in baza cererii facute de catre ministerul pe care il conduce, Institutul de Stiinte ale Educatiei a realizat si publicat raportul de cercetare intitulat „Evaluarea Programului Saptamana verde”, vizand sistemul de invatamant preuniversitar din Romania incepand cu anul scolar 2022‑2023.
Ministerul Educatiei afirma si ca scopul principal a fost sa ofere o imagine de ansamblu asupra modului in care aceasta initiativa de educatie nonformala a fost implementata in unitatile de invatamant gimnazial si liceal, precum si impactul resimtit de elevi, profesori si organizatii scolare.
Cercetarea s‑a desfasurat printr‑un sondaj de opinie aplicat in noiembrie 2024, adresat unui esantion reprezentativ la nivel national. Au fost consultate 354 de unitati de invatamant din toate judetele, atat din mediul urban, cat si rural, incluzand scoli publice si particulare. Au raspuns 255 de directori, 2.618 profesori si 9.872 de elevi din clasele VII–XII. Astfel, datele colectate ofera o perspectiva consistenta asupra experientei demararii si derularii Saptamanii verzi.
Ministerul Educatiei subliniaza ca profesorii si-au evaluat competenta pentru organizarea activitatilor nonformale specifice programului intr‑o nota pozitiva, desi mai mult de jumatate dintre acestia si‑au exprimat nevoia unor formari suplimentare in domeniu.
Peste 80% dintre directori si profesori considera ca demersul educational se aliniaza cu curriculumul scolar si aduce beneficii reale, atat elevilor, cat si comunitatilor scolare. Metodologia programului s‑a dovedit in majoritate clara si suficienta, trei sferturi dintre directori si circa 70% dintre profesori recunoscand libertatea de a propune activitati inovatoare, in concordanta cu regulile stabilite.
Informarea actorilor implicati s‑a realizat prin prezentari in consiliile profesionale si de administratie, prin sedinte cu parintii si prin interventii ale dirigin‑tilor si ale cadrelor didactice cu competente tematice relevante. Consultarea pentru propuneri de activitati a avut loc in principal in consiliul profesoral si in cadrul discutiilor cu elevii si parintii, iar peste trei sferturi dintre liceeni si gimnaziali au confirmat ca au fost intrebati in legatura cu ideile pe care le-ar dori incluse in program.
Ministerul Educatiei sustine ca implementarea programului a fost programata de cele mai multe ori la finele celui de‑al patrulea modul scolar, un aspect care a condus uneori la supraaglomerarea spatiilor scolii si la suprasolicitarea organizatiilor partenere in domeniul mediului.
Profesorii au semnalat necesitatea unor resurse de timp mai generoase nu doar pentru desfasurarea activitatilor, ci mai ales pentru pregatire si raportare. Jumatate dintre elevi au observat ca numarul orelor dedicate Saptamanii verzi a fost mai mic decat in programul lor obisnuit.
Activitatile s‑au derulat preponderent in incinta scolilor sau in comunitatile locale, iar unele unitati, in special cele din mediul urban si liceele, au extins proiectele in alte localitati. Cele mai utilizate spatii au fost sala de clasa si curtea scolii, dar s‑au folosit si parcuri naturale, paduri, muzee ori terenuri de sport.
Temele abordate – poluarea, gestionarea responsabila a resurselor, managementul deseurilor, risipa alimentara sau viata terestra – au fost sustinute prin documentare, lectii in natura, dezbateri si excursii.
Participarea elevilor a fost monitorizata dupa metodologie, 80% dintre respondenti declarand ca au luat parte la toate activitatile programului, cu rate de aderare mai ridicate in mediul rural si in randul elevilor de gimnaziu. Parteneriatele au fost incheiate in proportie de 85%, in special cu institutii publice de mediu, ONG‑uri si alte scoli, ceea ce a facilitat schimbul de bune practici si sprijin logistic.
Evaluarea implementarii la nivelul scolilor s‑a realizat preponderent prin discutii cu elevii si parintii si prin rapoarte finale elaborate de directori si profesori. Elevii au fost implicati in aceasta etapa prin chestionare, dialoguri libere si prin valorificarea cunostintelor acumulate, in cadrul altor discipline scolare.
Printre principalele provocari semnalate se numara birocratia aferenta planificarii si raportarii, consumatoare de timp, precum si dificultatile legate de mobilizarea elevilor si de asigurarea suportului autoritatilor locale. Transportul, costurile si stabilirea de parteneriate au ingreunat uneori organizarea de activitati in afara scolii, determinand repetarea unor exercitii in spatiile interne.
In concluzie, raportul evidentiaza ca Saptamana verde contribuie substantial la dezvoltarea abilitatilor practice si noncognitive ale elevilor si ca peste 60% dintre profesori utilizeaza continuturile si metodele invatate in orele obisnuite sau in activitatile extracurriculare. Ministrul Energiei, Daniel David, a subliniat ca aceste date ofera directii clare de imbunatatire a programului si recomanda extinderea formarii profesorilor, flexibilizarea calendarului si consolidarea parteneriatelor la nivel local, pentru a amplifica impactul educatiei pentru mediu si constientizarea generatiei tinere.
This post was last modified on iul. 15, 2025, 8:13 AM 08:13