Ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban, a prezentatun proiect de Hotărâre de Guvern care propune modificarea şi completarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2010 privind Sistemul de informare şi monitorizare a traficului navelor maritime în apele naţionale navigabile ale României. Potrivit demnitarului, revizuirea vine ca urmare a evoluţiilor legislative la nivel european şi internaţional şi are ca obiectiv consolidarea mecanismelor de prevenire a riscurilor generate de navele neasigurate sau nesigure.
„La nivel comunitar, Directiva 2002/59/CE a instituit încă din 2006 un sistem obligatoriu de informare şi monitorizare a traficului navelor maritime, transpus în România prin Ordinul nr. 323/2006 şi, ulterior, prin Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2010.
De atunci, sistemul a fost perfecţionat prin trei directive consecutiv: 2009/17/CE, 2011/15/UE şi 2014/100/UE, transpusă prin HG‑urile 1.016/2010, 750/2012 şi 943/2015”, a explicat Ciprian Şerban. El a subliniat că aceste intervenţii legislative au urmărit îmbunătăţirea interoperabilităţii între autorităţile naţionale şi cele europene, precum şi creşterea capacităţii de reacţie în faţa incidentelor maritme.
Ministrul a invocat, de asemenea, noile reglementări internaţionale adoptate în ultima perioadă de Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI) şi de Fondurile specializate de răspundere şi compensare. „Rezoluţia A.1192(33) a OMI, din decembrie 2023, ne solicită să combatem operaţiunile ilegale ale aşa-numitei flote «fantomă», iar liniile directoare LEG.1/Circ.16, din iunie 2024, stabilesc standarde noi pentru recunoaşterea certificatelor de asigurare şi validarea furnizorilor de garanţii financiare, inclusiv cluburile P&I.
În completare, rezoluţiile Fondului 1992 şi ale Fondului suplimentar, adoptate în noiembrie 2024, întăresc regimul internaţional de răspundere şi despăgubire”, a detaliat Şerban.
Având în vedere aceste realităţi, Comisia Europeană a emis, pe 19 februarie 2025, Directiva Delegată (UE) 2025/811, care modifică Anexa I la Directiva 2002/59/CE. „Termenul de transpunere a acestor prevederi în legislaţia naţională este 19 noiembrie 2025”, a adăugat ministrul. Potrivit proiectului aflat acum în dezbatere, punctul 4 al Anexei I se va completa cu informaţii suplimentare ce vor fi notificate de către navele care intră sau ies din apele noastre naţionale.
Printre elementele noi incluse se numără date despre certificatele de asigurare, necesare pentru protecţia mediului şi gestionarea eficientă a situaţiilor de urgenţă. „Introducerea acestor date va permite autorităţilor române să evalueze cu mai mare rigurozitate profilul de risc al navelor, în special al celor care transportă mărfuri periculoase, cum ar fi petrolul sau substanţele chimice nocive. Astfel, vom putea interveni rapid şi coordonat în eventualitatea unui incident”, a explicat liderul de la Transporturi.
Sistemul naţional de raportare va rămâne interconectat cu SafeSeaNet, reţeaua europeană ce facilitează schimbul de date între statele membre. „Actualizarea pe care o propunem va întări capacitatea de monitorizare, dar şi transparenţa operaţiunilor maritime comerciale”, a mai spus Ciprian Şerban. El a precizat că, în această etapă, actul normativ va fi supus consultării publice, urmând ca forma finală să fie aprobată în şedinţa de guvern din toamnă.
Reacţiile din piaţă au fost până acum favorabile: reprezentanţi ai companiilor de asigurări maritime şi ai armatorilor au recunoscut necesitatea harmonizării reglementărilor naţionale cu standardele internaţionale. Cu toate acestea, unii operatori au atras atenţia asupra costurilor suplimentare administrative pe care noile cerinţe le-ar putea genera. Ministrul Şerban a asigurat că autorităţile vor căuta soluţii pentru diminuarea poverii birocratice, fără a compromite obiectivele de siguranţă.
Prin această iniţiativă, România îşi reafirmă angajamentul faţă de standardele europene şi internaţionale în domeniul siguranţei maritime, răspunzând provocărilor generate de traficul maritim modern şi susţinând protecţia mediului şi a vieţii omeneşti pe mări şi oceane.
This post was last modified on iul. 24, 2025, 11:51 PM 23:51