X

Ministrul Educației Anunță o Hotărâre de Guvern cu Procedura de Reorganizare a Școlilor și Liceelor din Toată România

Ministrul Educației, Daniel David, a prezentat marți procedura pentru reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat și constituirea formațiunilor de studiu în anul școlar 2025–2026. Cadrul procedural definește pașii și termenele esențiale pentru reorganizare. Inițiativa, elaborată în baza Legii nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal‑bugetare, urmărește adaptarea rețelei școlare la noile constrângeri bugetare, implicând colaborarea dintre inspectorate, autorități locale și Ministerul Educației.

Ministrul Educației, procedura stabilește că procesul de reorganizare cuprinde toate unitățile preuniversitare de stat incluse în rețeaua școlară aprobată prin hotărâri ale consiliilor locale sau prin ordin al ministrului educației și cercetării pentru anul școlar 2025–2026.

Astfel, vor fi analizate și formațiunile de studiu, cu scopul optimizării utilizării resurselor umane și materiale în vederea unui sistem educațional sustenabil. Documentul pune accent pe adaptarea infrastructurii și a planului de școlarizare la tendințele demografice recente, reflectate în scăderea numărului de elevi în anumite zone.

Prin derogare de la Calendarul activităților aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 6665/2024 și de la termenele privind fundamentarea cifrei de școlarizare stabilite prin Ordinul nr. 7871/2024, toate acțiunile propuse de noua procedură se vor desfășura în luna august 2025. Această abordare accelerată urmărește luarea rapidă a deciziilor administrative pentru începerea la timp a anului școlar și ajustarea rețelei înainte de 1 septembrie.

Inspectoratele școlare județene vor identifica unitățile care nu mai îndeplinesc cerințele de funcționare prevăzute de articolul 16 coroborat cu articolul 23 alineatul (13), litera a) din Legea nr. 198/2023. În analiza lor intră și școlile pentru care a fost emis ordin de reorganizare începând cu 1 septembrie 2025, ordin ce își va înceta aplicabilitatea odată cu implementarea noii proceduri.

Analiza se va baza pe efectivele de antepreșcolari, preșcolari și elevi înscriși în proiectul planului de școlarizare pentru anul 2025–2026. Astfel, autoritățile urmăresc o repartizare echilibrată a elevilor, prevenind supraîncărcarea școlilor cu un număr excesiv de cursanți sau menținerea deschisă a unităților cu frecvență redusă.

Până la data de 8 august 2025, inspectoratele școlare trebuie, în colaborare cu autoritățile locale, să stabilească modalitățile de reorganizare pentru unitățile vizate și să întocmească lista completă a instituțiilor care intră în procesul de reorganizare. Înregistrarea va include soluții precum fuziuni, conversii în centre de studiu zonale sau alte variante agreate pentru menținerea personalității juridice.

Localitățile implicate vor decide dacă reorganizarea presupune comasarea școlilor, transformarea lor în centre de învățare zonale sau, în ultimă instanță, suspendarea temporară a activității în unitățile cu efective reduse. Oficialii susțin că toate aceste măsuri se vor derula cu prioritate pentru asigurarea calității actului educațional și optimizarea costurilor administrative.

Legea nr. 141/2025, adoptată în iulie, introduce măsuri fiscal‑bugetare menite să reducă deficitul public prin optimizarea cheltuielilor în sistemul educațional. Astfel, printre prevederi se numără ajustarea normativelor de cost per elev și restrângerea cheltuielilor administrative, impunând autorităților regândirea structurii rețelei școlare pentru a se încadra în noile constrângeri financiare.

Reacțiile autorităților locale au fost diverse: unii primari din mediul rural își exprimă îngrijorarea pentru accesul elevilor la învățământ în localități izolate, în timp ce alții salută efortul de eficientizare. Specialiștii recomandă ca reorganizarea să fie însoțită de investiții în transport și infrastructură școlară, pentru a nu afecta dreptul la educație al copiilor.

Ministrul Daniel David a subliniat importanța echilibrului între raționalizarea cheltuielilor publice și asigurarea unui act educațional de calitate. În opinia sa, rețeaua școlară ajustată corespunzător va reflecta evoluția demografică și constrângerile bugetare impuse de Legea nr. 141/2025, protejându-se în același timp drepturile elevilor și ale personalului didactic.

Redactia iDevice.ro

This post was last modified on iul. 30, 2025, 11:33 AM 11:33

Disqus Comments Loading...