Ministrul Educației, Daniel David, a avut astăzi, la sediul ministerului, o întâlnire cu reprezentanții celor trei federații sindicale implicate în forme de protest: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater”. Reprezentanții sindicatelor și-au prezentat punctele de vedere și au formulat o serie de solicitări, iar discuțiile au fost marcate de o deschidere declarată de către ministru pentru identificarea unor soluții constructive.
Daniel David a subliniat că se caută modalități de aplicare a legii fiscal-bugetare în concordanță cu cadrul consultării publice privind legislația subsecventă, arătându-și disponibilitatea pentru un dialog care să țină cont atât de constrângerile bugetare, cât și de nevoile sistemului de învățământ.
Oficialii ministerului au precizat că, în prezent, nu există reduceri în bugetul alocat, însă pentru asigurarea funcționării până la finele acestui an, inclusiv acoperirea cheltuielilor curente, este necesară o suplimentare de aproximativ 2 miliarde de lei dacă nu se adoptă măsurile anunțate.
Solicitările înaintate de sindicate, multe dintre ele depășind atribuțiile directe ale ministerului, vor fi transmise pentru analiză Guvernului și Coaliției de Guvernare, a fost explicat în cadrul întâlnirii. În pofida tensiunilor generate de proteste, tonul discuției a fost unul orientat spre găsirea unor compromisuri didactice și administrative care să evite escaladarea conflictului și să asigure continuitatea procesului educațional.
Paralel cu negocierile sindicale, ministerul a pus în prim-plan un alt demers major: implementarea Ordinului de ministru nr. 4.837/2025, care reglementează cadrul general pentru recunoașterea rezultatelor învățării dobândite în afara sistemului formal de educație. Inițiativa urmărește valorificarea competențelor persoanelor care, deși nu dețin calificări oficiale, au acumulat cunoștințe relevante prin experiență practică, educație nonformală sau învățare informală.
Ministrul Daniel David a explicat că lumea se schimbă rapid și că tot mai multe abilități se formează în afara „școlii formale”, motiv pentru care a fost dezvoltat, în colaborare cu Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC), un mecanism extins de recunoaștere a acestor rezultate ale învățării, inițial până la nivelul 3 de calificare. El a adăugat că introducerea unui sistem transparent de credite va facilita transferabilitatea acestor rezultate între ocupații, simplificând astfel drumurile către recunoaștere profesională și formare continuă.
Procedura prevede evaluarea și certificarea competențelor în centre autorizate de ANC, pentru ocupații incluse în nomenclatorul Clasificarea Ocupațiilor din România și pentru calificări cu standard ocupațional aprobat, cu nivel de calificare maxim 3 CNC, conform Cadrului Național al Calificărilor. Prin această măsură, autoritățile urmăresc nu doar validarea experiențelor de viață și muncă, ci și consolidarea legăturii dintre educație și cerințele actuale ale pieței muncii, încurajând participarea la învățarea pe tot parcursul vieții.
Ministerul, prin ANC, analizează și practici europene pentru a extinde, în viitor, aceste mecanisme și la niveluri superioare de calificare, potrivit declarațiilor oficiale. Astfel, se conturează o strategie care să echilibreze nevoia de adaptare la realitățile moderne cu rigoarea și transparența necesare în recunoașterea profesională.