X

Ordinul Ministrului Transporturilor pentru Adoptarea unei Directive Europene in Romania

Ciprian Serban, ministrul Transporturilor, anunta un nou pas pentru alinierea completa a Romaniei la standardele europene de siguranta rutiera. Potrivit ministrului, a fost elaborat un proiect de ordin care modifica anexa la Ordinul nr. 358/2012 privind aprobarea Liniilor directoare pentru imbunatatirea sigurantei circulatiei pe infrastructura rutiera, document ce pune in aplicare Directiva 2008/96/CE a Parlamentului European si a Consiliului, astfel cum a fost actualizata prin Directiva (UE) 2019/1936.

Ministrul reaminteste ca Directiva (UE) 2019/1936, care modifica Directiva 2008/96/CE privind gestionarea sigurantei infrastructurii rutiere, a avut termen de transpunere 17 decembrie 2021. Ulterior, prin Ordonanta Guvernului nr. 3/2022 de modificare si completare a Legii nr. 265/2008, prevederile noilor norme europene au fost incorporate in legislatia nationala, cu obiectivul declarat de a spori siguranta pe drumurile publice si de a reduce pierderile umane, materiale si financiare cauzate de accidentele rutiere.

In urma unei evaluari realizate de serviciile Comisiei Europene privind modul in care Romania a transpus Directiva (UE) 2019/1936, au fost identificate doua dispozitii care necesita revizuire si completare in legislatia interna. Ca raspuns la aceste observatii, proiectul de ordin pregatit de Ministerul Transporturilor transpune explicit prevederile art. 6a alin. (6) si ale art. 6c alin. (1) din directiva europeana.

Concret, art. 6a alin. (6) obliga statele membre sa pregateasca si sa actualizeze periodic un plan de masuri ordonate in functie de prioritati, bazat pe riscuri, pentru urmarirea punerii in aplicare a masurilor de remediere identificate in urma evaluarilor de siguranta. Prin noul ordin, aceasta cerinta devine parte integranta a cadrului procedural national, asigurand o planificare predictibila si coerenta a interventiilor pe reteaua rutiera.

In acelasi timp, art. 6c alin. (1) cere ca, in toate procedurile existente si viitoare privind marcajele rutiere si panourile de semnalizare, statele membre sa acorde atentie deosebita lizibilitatii si detectabilitatii acestora, atat pentru conducatorii auto, cat si pentru sistemele automate de asistenta a soferului. Acolo unde au fost stabilite specificatii comune, procedurile nationale trebuie sa tina cont de acestea, pentru a garanta compatibilitatea si performanta semnalizarii intr-un trafic tot mai asistat tehnologic.

O noutate punctuala vizeaza si clarificarea conceptului de „punct negru” pe drumurile publice. Grupul de lucru pentru infrastructura si semnalizare rutiera din cadrul Delegatiei Permanente Interministeriale pentru Siguranta Rutiera a recomandat introducerea in legislatia secundara a unei definitii care sa fixeze perioada istorica si unitatea de distanta utilizate in identificare.

Astfel, Liniile directoare prevazute de OMTI nr. 358/2012 sunt completate cu o formulare care stabileste ca identificarea punctelor negre se face prin metoda densitatii Kernel, cu sprijinul tehnologiilor GIS, tinandu-se cont de atributele accidentelor inregistrate pe o perioada istorica de cinci ani.

Pe baza acestor elemente, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii propune spre aprobare proiectul de ordin pentru modificarea anexei la OMTI nr. 358/2012. Demersul are rolul de a asigura conformitatea deplina cu cerintele europene actualizate, de a uniformiza procedurile privind evaluarea riscurilor si semnalizarea rutiera si, in ultimă instanta, de a contribui la reducerea consecintelor dramatice ale accidentelor rutiere in Romania.

Ciprian Serban afirma ca actualizarea cadrului normativ raspunde observatiilor formulate la nivel european si consolideaza instrumentele prin care autoritatile pot interveni tintit, in zonele cu risc ridicat, pentru cresterea sigurantei tuturor participantilor la trafic.

This post was last modified on aug. 10, 2025, 1:03 PM 13:03

Disqus Comments Loading...