X

Ordinul Ministrului Transporturilor cu Prevederi privind Circulația Feroviară

Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, propune aprobarea unui nou ordin care va reglementa condițiile specifice de exploatare a secției de circulație Oravița–Anina, parte a infrastructurii feroviare publice. Demersul anunțat de ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, vine în contextul alinierii normelor naționale de siguranță feroviară la cadrul european și al clarificării responsabilităților instituționale implicate.

Ministrul Transporturilor afirmă că fundamentul legal al inițiativei se sprijină pe prevederile art. 16, alin. (2), lit. i) din Ordonanța de urgență nr. 73/2019 privind siguranța feroviară, care statuează că Autoritatea de Siguranță Feroviară Română are atribuții esențiale de monitorizare, promovare, aplicare și actualizare a cadrului de reglementare în domeniu, inclusiv a sistemului de norme naționale.

În acest cadru, la 27 august 2021, Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate a transmis României o listă cu 40 de observații asupra normelor naționale propuse pentru introducerea în baza de date „Single Rule Database” (RSD).

Aceste norme reprezintă condiții pentru acordarea certificatului unic de siguranță operatorilor de transport feroviar și a autorizației de siguranță administratorilor sau gestionarilor de infrastructură. Observațiile ERA se încadrează în acțiunea amplă de „asanare” a normelor naționale de siguranță feroviară, așa cum sunt definite de OUG nr. 73/2019.

Una dintre observațiile esențiale vizează OMTCT nr. 539/2004, actul care aproba reglementările pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor pe secția Oravița–Anina. ERA a constatat că această normă conține atât prevederi cu caracter local, specifice secției, cât și elemente tehnice generale referitoare la vehicule, compunerea și frânarea trenurilor sau cerințele impuse personalului.

Concluzia a fost că doar componenta locală poate rămâne normă națională, în timp ce restul trebuie integrate în sistemele de management al siguranței (SMS) ale operatorilor și administratorilor de infrastructură. Prin urmare, întreaga normă trebuie revizuită pentru conformare cu legislația UE și notificată din nou în baza SRD.

Pentru a duce la îndeplinire acest proces, a fost emis OMTI nr. 1.306 din 21.07.2022, care a constituit Grupul de lucru pentru stabilirea setului de norme naționale de siguranță feroviară (GL–NNSF) ce urmează să fie notificate în „Single Rule Database”, gestionată de Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate.

În cadrul GL–NNSF, inclusiv prin Subgrupul nr. 1 statuat prin actul 200/1256/2022, s-a decis abrogarea OMTCT nr. 539/2004 și preluarea Secțiunilor 1, 2, 3 și 9 într-un nou ordin de ministru, cu statut de normă națională ce va fi notificată în SRD. Celelalte secțiuni ale vechiului ordin vor fi transferate în SMS-ul administratorilor și operatorilor feroviari, pe baza unor evaluări de risc.

Ministrul Transporturilor precizează că este necesară elaborarea unui proiect de ordin nou, care să reglementeze strict condițiile specifice de exploatare ale secției Oravița–Anina. Documentul a fost întocmit și este propus pentru introducere pe circuitul de avizare și aprobare al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Prin acest pas, autoritățile urmăresc atât respectarea cerințelor europene, cât și clarificarea cadrului național, cu accent pe separarea între normele aplicabile local și cerințele care trebuie absorbite în sistemele de management al siguranței ale entităților din sectorul feroviar.

This post was last modified on aug. 12, 2025, 6:38 PM 18:38

Disqus Comments Loading...