Daniel David, ministrul Educatiei, a anuntat un ordin extraordinar de important si asteptat de multa vreme in sistemul de invatamant din Romania, prin care introduce diferentierea salariilor de baza in functie de studiile absolvite pentru personalul didactic de predare incadrat pe functiile de educator/profesor de educatie timpurie din invatamantul anteprescolar.
Daniel David a stabilit in mod oficial ca documentul reglementeaza explicit statutul cadrelor care au intrat in sistem odata cu preluarea creselor de catre reteaua de invatamant si fixeaza termene, conditii de studii si exceptii aplicabile pana in 2028.
Ordinul se adreseaza personalului incadrat pe perioada nedeterminata in anul scolar 2021-2022 in functia de educator-puericultor in cresele aflate anterior in administrarea autoritatilor publice locale.
Aceste crese au fost preluate, incepand cu anul scolar 2021-2022, in cadrul sistemului de educatie, fie ca structuri arondate unor unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica in care functioneaza nivelul prescolar cu program prelungit sau unitatilor cu structuri de invatamant prescolar, prin decizia inspectoratelor scolare, fie ca unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica pentru care autoritatile administratiei publice locale au calitatea de persoana juridica fondatoare.
Daniel David subliniaza ca preluarea a fost reglementata prin OUG nr. 100/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 17/2022. Conform ordinului, incadrarea in functii a acestui personal s-a facut in doua etape distincte. Pana la 1 septembrie 2024, cadrele au activat in functia didactica de educator-puericultor, in baza art. 247 lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Incepand cu 1 septembrie 2024, functia didactica devine educator/profesor pentru educatie timpurie, in conformitate cu art. 249 alin. (5), (6), (8) si (16) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare. Diferentierea salarizarii se va raporta la nivelul studiilor absolvite, asa cum prevede ordinul, odata cu incadrarea pe noile functii.
Actul normativ stabileste si conditiile prin care personalul isi pastreaza calitatea didactica in invatamantul anteprescolar. Cadrele raman incadrate in functia de educator daca, pana la 1 septembrie 2028, indeplinesc cerinta de studii prevazuta la art. 249 alin. (5) din Legea nr. 198/2023.
Daniel David afirma ca, in mod similar, isi pastreaza calitatea de profesor pentru educatie timpurie aceia care, pana la aceeasi data, indeplinesc cerinta de studii de la art. 249 alin. (6) din aceeasi lege sau finalizeaza cu diploma un program de studii universitare de masterat/master cu specializarea educatie timpurie, impreuna cu pregatirea psihopedagogica de nivel I.
Prin urmare, parcursul academic devine determinant pentru incadrare si pentru aplicarea diferentierii salariale mentionate in ordin. Exista si o exceptie expres prevazuta: personalul pentru care inspectoratul scolar a emis decizie de repartizare in conditiile art. 249 alin. (29) sau (30) din Legea nr. 198/2023 isi pastreaza calitatea de personal didactic de predare titular in crese, insa cu drept de practica doar in invatamantul anteprescolar.
Ordinul clarifica, de asemenea, modul de calcul al vechimii la catedra. Aceasta se stabileste, dupa caz, fie de la data incadrarii in cresa arondata unei unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica, fie de la data la care cresa administrata de autoritatea locala a devenit unitate de invatamant cu personalitate juridica.
In ansamblu, masurile consolideaza integrarea definitiva a personalului din crese in arhitectura invatamantului preuniversitar si conditioneaza evolutia profesionala si salarizarea de nivelul studiilor prevazut de lege.
This post was last modified on aug. 16, 2025, 11:08 AM 11:08