X

Ordonanta de URGENTA Adoptata de Ministrul Dragos Pislaru cu Masuri Neceare Adoptate pentru Romania

Dragos Pislaru, ministrul Fondurilor si Proiectelor Europene, anunta adoptarea unei ordonante de urgenta care, in viziunea sa, continua procesul deschis prin renegocierea accelerata a PNRR si obtinerea unui preacord cu Comisia Europeana pentru o varianta a planului ce valorifica integral zona de fonduri nerambursabile.

Dragos Pislaru subliniaza ca demersul vine la scurt timp dupa aprobarea, in Guvern, a unui memorandum privind PNRR care, in premiera, nu a fost trecut la confidential. Anexa cu investitii si componente a fost publicata, spune el, „in mod transparent”, tocmai pentru a arata cum arata structura actualizata a planului si pentru a raspunde asteptarilor de informare.

In urma publicarii anexei, intrebarile legitime ale publicului si ale presei au vizat lista proiectelor concrete din spatele componentelor. Pislaru explica faptul ca tocmai pentru a clarifica acest aspect a fost nevoie de ordonanta de urgenta adoptata astazi.

Dragos Pislaru explica si ca noua reglementare ofera ministerelor de linie, in calitatea lor de coordonatori de reforma si investitie, baza legala pentru a filtra si a cerne proiectele care pot fi efectiv implementate pana la data de 31 august 2026.

In practica, ministerele trebuie sa stabileasca ce proiecte raman in PNRR pe componentele de grant si de imprumut si ce initiative nu pot fi continuate in acest cadru, avand in vedere orizontul de timp si resursele disponibile.

Dragos Pislaru sustine ca textul ordonantei se raporteaza la mai multe situatii intalnite in dezvoltarea proiectelor. Prima regula este ca, acolo unde nu s-a contractat pana in prezent, nu are sens sa se faca noi contractari, cu atat mai mult in conditiile unei supracontractari de nivelul mentionat de autoritati.

A doua situatie vizeaza proiectele pentru care exista contracte, dar nu s-a inceput nimic: nu au fost derulate proceduri de achizitie si nu exista niciun pas concret de implementare. In asemenea cazuri, masura propusa este denuntarea unilaterala si inchiderea contractelor, pentru a evita blocarea resurselor in initiative fara sanse reale de finalizare la termen.

Dragos Pislaru explica si ca o alta categorie priveste proiectele unde s-au facut doar studii, fara ordin de incepere si fara demararea lucrarilor. Pentru aceste cazuri, ministrul sustine oprirea cheltuielilor, deoarece banii nu trebuie irositi pe obiective care nu pot fi duse la bun sfarsit pana la 31 august 2026.

In fine, un criteriu esential introdus este cel al progresului fizic: daca nivelul lucrarilor se situeaza sub 30% din obiectul de investitii, riscul de nefinalizare este considerat „fundamental”, iar proiectele vor fi suspendate.

Dragos Pislaru raspunde si nelinistilor aparute in spatiul public, unde termenii „suspendare” si „inchidere” au generat confuzie. El precizeaza ca ordonanta nu echivaleaza cu o inchidere in bloc a proiectelor, ci ofera instrumentul juridic pentru ca fiecare minister sa faca filtrarea necesara si sa defineasca riguros ce ramane in PNRR.

Practic, reglementarea traseaza regulile jocului si stabileste criteriile pe baza carora se decide continuarea sau oprirea unei investitii, cu accent pe viabilitatea implementarii in termenul limita.

Mesajul central al ministrului ramane dublu: pe de o parte, transparenta sporita, prin publicarea anexei de investitii si componente; pe de alta parte, disciplina in selectia proiectelor, astfel incat PNRR sa poata consuma integral fondurile nerambursabile si sa evite riscurile generate de supracontractare.

In acest cadru, ordonanta devine mecanismul prin care intrebarile „care sunt proiectele concrete?” isi gasesc raspunsul, iar prioritatile de finantare sunt fixate pe temei legal si pe criterii masurabile.

This post was last modified on aug. 19, 2025, 5:49 PM 17:49

Disqus Comments Loading...