Ministrul Muncii, Florin Manole, anunta o Ordonanta de Urgenta care modifica si completeaza Codul administrativ si introduce masuri pentru personalul contractual platit din fonduri publice. Mesajul sau este limpede: regulile privind cariera functionarilor publici trebuie aduse la zi, in linie cu legislatia recenta si cu jurisprudent a Curtii Constitutionale si a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Ministrul Muncii afirma ca actualele texte au scos la iveala lacune si dificultati de aplicare, iar proiectul tinteste sa le coreleze si sa le clarifice, pentru ca institutiile sa poata functiona coerent. Florin Manole vorbeste despre zone gri care au produs blocaje si interpretari neunitare.
Cand regulile sunt insuficient detaliate, procedurile se lungesc, iar deciziile devin imprevizibile. Initiativa propusa isi asuma tocmai aceasta munca de curatenie legislativa: sa aseze lucrurile in ordinea corecta, astfel incat functionarii sa stie din start care este traseul de cariera, iar autoritatile publice sa isi poata acoperi rapid nevoile reale de personal.
Ministrul Muncii afirma ca prima schimbare anuntata tine de art. 469 si de participarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici in comisiile de concurs. In forma actuala, ANFP este implicata in etapa de selectie. Insa, in conditiile in care administratia foloseste deja instrumente informatice de extragere automata a subiectelor, iar resursele umane ale Agentiei sunt limitate, interventia propusa simplifica modelul.
Reprezentantii ANFP vor participa la cerere si doar la concursurile organizate pentru ocuparea functiilor publice de conducere, inclusiv la concursurile de promovare pe astfel de posturi. Ideea este de a pastra standardele si, in acelasi timp, de a folosi eficient oamenii, acolo unde miza este cea mai ridicata.
Ministrul Muncii confirma si ca o a doua directie vizeaza art. 506 si separa clar doua situatii diferite: transferul la cerere si transferul in interesul serviciului. In prezent, pentru ambele este cerut acelasi pas de publicitate, cu un anunt publicat cu 30 de zile inainte de demararea procedurii.
Florin Manole arata ca, in cazul transferului in interesul serviciului, o asemenea obligatie blocheaza exact ceea ce masura trebuia sa permita: acoperirea rapida a unor nevoi urgente de resurse umane. De aceea, proiectul mentine termenul de 30 de zile doar pentru transferul la cerere si renunta la obligativitatea anuntului atunci cand transferul este in interesul serviciului, pentru ca institutia sa poata gasi rapid functionari care indeplinesc conditiile de studii, vechime si experienta cerute.
Ministrul Muncii explica si ca modificarile ating si art. 512 alin. (9), care, in forma actuala, obliga la rezervarea postului pe toata durata suspendarii raportului de serviciu. Propunerea este de a nuanta regula, diferentiind atat motivele, cat si perioada pentru care se pastreaza postul pe timpul suspendarii. Miza, explica ministrul, este un echilibru corect intre protectia functionarului si continuitatea activitatii institutiei.
In acelasi registru al clarificarilor, la art. 513 alin. (3) se propune recunoasterea ca vechime in grad profesional si a altor situatii de suspendare de drept ale raportului de serviciu, nu doar a ipotezei prevazute in textul actual. Astfel, traseul profesional este reflectat mai corect, iar interpretarile neunitare sunt inlaturate.
Per ansamblu, pachetul prezentat de Florin Manole promite proceduri mai clare si mai rapide: comisii de concurs calibrate pe zonele cu miza ridicata, transferuri tratate diferentiat in functie de scop, reguli proportionale pentru rezervarea postului si o recunoastere corecta a vechimii.
Adaptarea la instrumentele informatice si la practica instantelor nu coboara stacheta, ci modernizeaza regulile, cu un obiectiv explicit: un serviciu public stabil, previzibil si capabil sa raspunda prompt atunci cand apar nevoi urgente.
This post was last modified on aug. 22, 2025, 6:54 PM 18:54