Ciprian Serban, Ministrul Transporturilor, a publicat o Ordonanta de Urgenta care modifica si completeaza OG nr. 15/2002 privind tariful de utilizare si tariful de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, ea trecand acum prin procesul de transparenta decizionala.
Ciprian Serban afirma ca prin aceasta Ordonanta de Urgenta se actualizeaza tarifele si amenzile, iar pentru doua poduri peste Dunare se introduc explicit tarife de trecere in acte, astfel incat regulile sa fie clare pentru toti cei care folosesc infrastructura rutiera.
Ministrul Transporturilor a reamintit ca administrarea autostrazilor si a drumurilor expres este in grija Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR, o companie de interes strategic national, sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Ciprian Serban explica si ca acum CNAIR functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara, fiind infiintata prin OUG 84/2003 prin reorganizarea fostei Administratii Nationale a Drumurilor, reorganizare validata ulterior de Legea 47/2004. In teren, structura se sprijina pe 8 Directii Regionale de Drumuri si Poduri, 6 Sectii de Intretinere Autostrazi si 41 de centre si puncte de sprijin care se ocupa zilnic de intretinere si coordonare.
Ministrul Transporturilor explica inclusiv ca reteaua pe care CNAIR o administreaza a crescut considerabil in ultimii ani. In prezent, compania are in gestiune 1.280 km de autostrazi si drumuri expres, cu aproximativ 48% mai mult decat in 2019.
Ciprian Serban afirma ca daca privim evolutia, in 2019 existau 866 km fizici de autostrazi si drumuri expres si 2.598 km echivalenti, iar drumurile nationale insumau 15.452 km fizici si 17.720 km echivalenti. Pentru 2025, cifrele prezentate indica 1.280 km fizici si 3.840 km echivalenti la categoria autostrazi si drumuri expres, in timp ce reteaua de drumuri nationale ajunge la 15.471 km fizici si 17.742 km echivalenti.
Pe fondul acestei dezvoltari, proiectul de ordonanta aduce trei ajustari principale in OG 15/2002. In primul rand, se actualizeaza nivelul tarifului de utilizare a drumurilor nationale, asa cum este prevazut in anexa 1, astfel incat plata pentru folosirea retelei sa tina pasul cu conditiile economice.
Ciprian Serban afirma in al doilea rand, se actualizeaza amenda pentru lipsa rovinietei valabile, conform anexei 2. In al treilea rand, se actualizeaza amenda pentru lipsa peajului valabil, prevazuta in anexa 4. Mesajul ministrului: reguli mai coerente si aplicate unitar, cu sanctiuni care descurajeaza incalcarea lor.
O noutate importanta este includerea in ordonanta a tarifelor de trecere pentru doua puncte strategice peste Dunare. Este vorba despre podul de pe DN 2A dintre Giurgeni si Vadu Oii si despre podurile de pe autostrada A2 dintre Fetesti si Cernavoda.
Pentru acestea vor fi introduse anexele 6 si 7, care vor stabili cuantumul tarifelor, modul de aplicare si categoriile de vehicule exceptate de la plata, astfel incat soferii sa stie din timp ce au de platit si in ce conditii.
Ciprian Serban a subliniat ca pachetul este aliniat OUG 156/2024, actul care cere ca, pentru anul 2025, operatorii economici vizati sa isi actualizeze tarifele si taxele obtinute din activitatea de baza cel putin cu rata anuala a inflatiei, exceptand situatiile in care cresterile anterioare au depasit deja inflatia. In practica, aceasta inseamna predictibilitate pentru bugetele publice si pentru utilizatori.
Ministrul Transporturilora vorbit si despre directia de mers: perioada 2019–2025 a insemnat progres, dar si provocari, iar extinderea retelei de autostrazi si drumuri expres ramane un obiectiv central. Actualizarea tarifelor si a amenzilor, clarificarea peajelor si includerea tarifelor pentru podurile peste Dunare sunt instrumente prin care autoritatile vor sa sustina intretinerea, siguranta si functionarea corecta a retelei rutiere.
In logica prezentata de Ciprian Serban, reguli mai clare si plati corect dimensionate inseamna drumuri mai bine administrate si, pe termen lung, o infrastructura care tine pasul cu nevoile Romaniei.
This post was last modified on aug. 24, 2025, 1:01 PM 13:01