Ministrul Educatiei, Daniel David, a anuntat luni, semnarea contractului de finantare pentru proiectul necompetitiv Mecanism de interventie pentru alfabetizare functionala in invatamantul preuniversitar (MIAF), Cod SIMS 335928, cu Ministerul Educatiei si Cercetarii in calitate de beneficiar.
Ministrul Educatiei afirma ca proiectul este cofinantat prin Programul Educatie si Ocupare 2021-2027 si este descris ca strategic pentru sistemul preuniversitar, deoarece sustine alfabetizarea functionala a elevilor din invatamantul primar si gimnazial, in domeniile lectura, matematica, stiinte, educatie civica si educatie digitala. MIAF va livra interventii integrate.
O directie vizeaza elaborarea unui cadru de evaluare a nivelului de alfabetizare functionala, care va include standarde, seturi de itemi si teste de evaluare. O a doua directie priveste dezvoltarea competentelor cadrelor didactice, astfel incat profesorii si personalul cu atributii de conducere, indrumare si control sa poata utiliza instrumente adecvate in lucrul cu elevii.
A treia componenta presupune implementarea unui mecanism de interventie pilot pentru alfabetizarea functionala a elevilor, cu perspectiva extinderii la nivel national dupa validarea rezultatelor. Proiectul stabileste un grup tinta: minimum 15.000 de elevi din 176 de scoli de invatamant primar si gimnazial vor fi inclusi in activitatile de evaluare si interventie, iar minimum 37.500 de cadre didactice vor participa la programe de dezvoltare profesionala in legatura cu alfabetizarea functionala.
Durata de implementare este de 48 de luni, incepand cu 01.10.2025. Implementarea se va realiza in parteneriat cu Institutul de Stiinte ale Educatiei, cu casele corpului didactic din Alba, Arges, Dolj, Ilfov si Suceava si cu inspectoratele scolare judetene din aceleasi judete. Componenta financiara indica o valoare eligibila totala de 207.160.606,80 lei, din care valoarea eligibila nerambursabila din partea fondurilor europene (FEDR/FSE+/FC/FTJ) este de 166.709.127,57 lei.
Ministrul Educatiei a subliniat ca nivelul ridicat al analfabetismului functional reprezinta o vulnerabilitate majora. Potrivit ministrului, fenomenul devine un risc de securitate nationala, expunand tara la manipulare prin naratiuni conspirationsite si mentinandu-ne in subdezvoltare ca societate bazata pe cunoastere.
MIAF completeaza si permite pilotari experimentale pentru demersurile institutionale recent introduse, precum programele remediale din invatamantul primar, organizate prin alocarea a doua ore pe saptamana, si programele remediale din invatamantul gimnazial si liceal, organizate din timpul per disciplina aflat la dispozitia cadrului didactic.
Ministrul Educatiei a precizat ca aceste programe sunt focalizate pe patru directii: consolidarea si fixarea competentelor, dezvoltarea competentelor tinta nedezvoltate in demersul standard, utilizarea competentelor in viata cotidiana si dezvoltarea competentelor pentru performanta.
In aceasta logica, MIAF este conceput ca o infrastructura de evaluare, formare si interventie care sustine aplicarea coerenta a acestor directii si pregateste extinderea lor la nivel national. Proiectul pune accent pe instrumente riguroase de evaluare, pe profesionalizarea resursei umane si pe pilotaje care sa confirme eficienta actiunilor.
Debutul la 1 octombrie 2025 fixeaza etapele cheie, de la elaborarea standardelor si testelor pana la formarea cadrelor didactice si interventiile din scolile desemnate, cu obiectivul de a imbunatati alfabetizarea functionala a elevilor din invatamantul primar si gimnazial. Autoritatile educationale mizeaza pe utilizarea seturilor de itemi si a testelor de evaluare pentru masurarea clara a progresului elevilor efectiv.
This post was last modified on sept. 16, 2025, 10:52 PM 22:52