Netflix prezinta un nou capitol din seria lui Rian Johnson, in care fiecare mister Benoit Blanc isi dezvaluie propria revelatie, iar fiecare poveste aduce o noua evanghelie a intrigii. Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery ajunge la public dupa un traseu festivalier, inainte de lansarea pe platforma.
Filmul va rula in anumite cinematografe pe 26 noiembrie si va debuta pe Netflix pe 12 decembrie. In jurul detectivului interpretat de Daniel Craig se strange o retea de suspiciuni si moralitati fragile, de data aceasta filtrate printr-un registru tematic neasteptat: credinta.
Netflix reaminteste ca firul narativ al seriei s-a definit in doua repere anterioare. Knives Out, lansat in 2019, il prezinta pe detectivul in costum intr-o vila confortabila din New England, unde lacomia unei familii se dezlantuie dupa moartea misterioasa a patriarhului.
Urmatorul film, Glass Onion: A Knives Out Mystery, din 2022, combina excesele din lumea tehnologiei cu o comedie accentuata pe o insula greceasca. Fiecare episod a exersat, spune Rian Johnson, o metoda prin care misterul capata o revelatie proprie, lasand spatiu surprizelor si rasturnarilor.
Wake Up Dead Man continua traditia, intorcind obiectivul spre interior pentru a explora natura credintei. “Acest film prezinta cea mai personala calatorie a lui Blanc de pana acum”, spune Johnson. “Este fortat sa se implice in caz si in sine intr-un mod complet nou.”
Actiunea il duce pe Benoit Blanc intr-un catun din nordul statului New York, unde tinarul preot Jud Duplenticy (Josh O’Connor) il sprijina pe preotul local, Monseniorul Jefferson Wicks (Josh Brolin), un instigator carismatic ale carui enoriasi includ, intre altii, pe Martha Delacroix, Vera Draven, Nat Sharp si Lee Ross.
Cind o crima aparent imposibila zguduie comunitatea, sefa politiei locale, Geraldine Scott (Mila Kunis), isi uneste fortele cu detectivul pentru a dezlega un mister care impinge limitele credintei si ale ratiunii. Tonul este setat chiar de replica lui Blanc: “Asta a fost deghizat in miracol, este doar o crima. Si eu rezolv crime.”
Prin aceasta premisa, Netflix indica o poveste in care miracolul si iluzia sunt trecute prin sita logicii, iar adevarul trebuie extras dintr-o retea de intentii, tentatii si constiinte puse la incercare.
Pentru Rian Johnson, cadrul religios ofera un teren bogat pentru un mister de crima. “Temele de vinovatie, mister, moralitate si umanitate falibila se simt ca acasa intr-o biserica, cu un om al lui Dumnezeu in centrul mixului”, explica regizorul.
El vorbeste despre propriile sale sentimente legate de credinta si despre felul in care aceasta se intersecteaza cu viata culturala si civica a tarii, atingindu-i pe toti in mod diferit. De aici rezulta o intriga care promite nu doar puzzle si deductie, ci si reflectie asupra valorilor si dilemelor.
Dupa ultra-contemporanul Glass Onion, Johnson vorbeste despre o revenire la forma: o apropiere de originile genului, anterioare Agathei Christie, pina la Edgar Allan Poe. Aspectul este “gotic”, iar tonul “ancrat”, cu actiunea desfasurata in mare parte intr-o biserica de piatra; o capela caveranoasa este construita de scenograful Rick Heinrichs.
Imaginea semnata de Steve Yedlin, muzica lui Nathan Johnson, costumele lui Jenny Eagan si montajul lui Bob Ducsay amplifica atmosfera. Daniel Craig noteaza ca filmele lui Rian “submineaza genul”. Premiera mondiala a avut loc la Toronto pe 6 septembrie, iar BFI se deschide pe 8 octombrie.
This post was last modified on sept. 16, 2025, 10:53 PM 22:53