X

Ministrul Educatiei Elaboreaza un Ordin Necesar pentru Sistemul de Invatamant din Romania

Ministrul Educatiei, Daniel David, a elaborat un ordin care modifica metodologia privind echivalarea perioadelor de studii efectuate in strainatate si la organizatiile furnizoare de educatie care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati de invatamant corespunzatoare unui sistem educational din alta tara. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1082 din 30 octombrie 2024 si este aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nr. 7.303/2024.

Ministrul Educatiei spune ca schimbarea vizeaza in mod explicit articolul 1, alineatul (4) al metodologiei, unde se clarifica conditiile de recunoastere si echivalare a diplomelor obtinute in urma unor forme alternative de invatamant obligatoriu.

Conform noii reguli, in cazul persoanelor care detin diploma eliberata de o institutie acreditata in statul emitent si prezinta documente scolare care atesta parcurgerea tuturor claselor din ciclul liceal, Ministerul Educatiei si Cercetarii poate recunoaste si echivala diploma, tinand seama de prevederile legale aplicabile.

Pentru situatiile in care lipsesc inscrisurile care dovedesc parcurgerea tuturor claselor din ciclul liceal, ordinul stabileste o procedura alternativa. In aceste cazuri, recunoasterea si echivalarea diplomei de catre Minister pot fi dispuse numai dupa evaluarea perioadei de studii de catre Inspectoratul Scolar Judetean sau de catre Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, procedura urmand a se desfasura in conformitate cu articolul 125 din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nr. 5.726/2024, cu modificarile si completarile ulterioare.

Ordinul aproba totodata modelul atestatului de echivalare a studiilor efectuate in strainatate si in Romania. Aprobarea modelului are ca scop uniformizarea formatului si a continutului atestatului, pentru a asigura coerenta deciziilor administrative si transparenta in comunicarea rezultatelor procedurii de echivalare.

Metodologia se aplica si perioadelor de studii desfasurate la organizatiile furnizoare de educatie inscrise in Registrul special al Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar. Prin includerea acestor organizatii se delimiteaza clar sfera de aplicare, conditionand echivalarea de recunoasterea oficiala a furnizorilor si de utilizarea unui curriculum corespunzator unui sistem educational strain.

Articolul II al ordinului stabileste obligativitatea punerii in aplicare a prevederilor de catre toate institutiile implicate. Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, inspectoratele scolare judetene, Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, unitatile de invatamant preuniversitar si organizatiile furnizoare de educatie sunt chemate sa implementeze dispozitiile si sa alinieze procedurile interne la noile norme.

Prin acest act normativ, ministrul Daniel David clarifica cadrul procedural pentru recunoasterea diplomelor obtinute in contexte educationale variate si defineste responsabilitati institutionale precise pentru evaluarea si emiterea atestatelor de echivalare. Publicarea in Monitorul Oficial la data de 30 octombrie 2024 consacra intrarea in vigoare a modificarilor si solicita institutiilor vizate sa demareze implementarea fara intarzieri administrative.

Masura are rolul de a reduce ambiguitatile generate de varietatea formelor alternative de invatamant si de a oferi o procedura unitara pentru validarea studiilor inregistrate in afara sistemului national. Uniformizarea documentelor si implicarea inspectoratelor scolare in evaluarea cazurilor incerte urmaresc sa impuna exigente academice compatibile cu libertatea de organizare a unor forme educationale neobisnuite.

Institutiile implicate trebuie sa colaboreze strans si sa asigure capacitatea operationala necesara evaluarii corecte a perioadelor de studii. De asemenea, se subliniaza importanta transparentei si a evidentei administrative pentru a facilita recunoasterea reciproca si protectia dreptului la educatie pentru persoanele afectate. Ministerul monitorizeaza aplicarea si poate interveni in caz de neconformitate.

Disqus Comments Loading...