X

Regulile Procedurale Stabilite de Ministrul Educaţiei cu o Nouă Hotărâre de Guvern Elaborată

Ministrul Educaţiei, Daniel David, a anunţat completarea articolului 10 din Codul-cadru de etică şi deontologie universitară, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 305/2024. Potrivit ministrului, intervenţia legislativă urmăreşte alinierea reglementărilor universitare la prevederile Legii învăţământului superior nr. 199/2023 şi la completările aduse de Legea nr. 296/2024, astfel încât comisiile de etică să dispună de reguli procedurale explicite pentru analizarea sesizărilor.

Ministrul Educaţiei a prezentat în detaliu condiţiile de admisibilitate care se impun pentru ca o sesizare să fie înregistrată şi analizată. Conform noilor prevederi, pentru a fi admisibilă o sesizare aceasta trebuie să conţină în mod cumulativ următoarele elemente, semnătura persoanei care formulează sesizarea.

Datele de identificare ale persoanei care formulează sesizarea, respectiv numele şi prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice, adresa acesteia şi, după caz, adresa de corespondenţă, care poate fi şi o adresă de poştă electronică; şi o motivare argumentată privind nerespectarea normelor de etică şi deontologie profesională, cu exemple concrete şi cu indicarea considerentelor justificative şi a surselor de documentare.

Ministrul a subliniat că sesizările care nu îndeplinesc aceste criterii de admisibilitate vor fi respinse ca inadmisibile de către comisiile de etică universitară. În acelaşi timp, Daniel David a reiterat garanţia păstrării confidenţialităţii identităţii autorului sesizării, măsură menită să protejeze persoanele care solicită intervenţia comisiilor şi să încurajeze raportarea problemelor de etică atunci când este necesar.

Contextul în care s-a operat această completare este intrarea în vigoare a Legii nr. 296/2024, care completează articolul 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2002 privind activitatea de reglementare a petiţiilor. Ministrul a explicat că reglementările anterioare conţineau doar o ipoteză normativă potrivit căreia petiţiile anonime sau cele fără date de identificare nu se iau în considerare şi se pot clasifica, în timp ce completarea actuală stabileşte un cadru clar de admisibilitate adaptat noului context legal şi oferă certitudine procedurală pentru instituţiile implicate.

O modificare esenţială adusă articolului 10 o reprezintă introducerea a două alineate noi, care prevăd excepţii de la regulile generale. Astfel, prin excepţie de la prevederile referitoare la semnătură şi date de identificare, sesizările anonime sau cele în care nu sunt menţionate datele de identificare ale petiţionarului, care se referă la cazuri de hărţuire pe criteriu de sex ori de hărţuire morală, vor fi totuşi analizate de comisiile de etică universitară.

Daniel David a detaliat şi mecanismul procedural ulterior: în urma analizării acestor sesizări excepţionale, dacă rezultă indicii că faptele ar putea întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni prevăzute de legea penală, cum ar fi hărţuirea sexuală, agresiunea sexuală sau folosirea abuzivă a funcţiei în scop sexual, comisiile de etică vor înştiinţa de îndată conducerea instituţiilor de învăţământ superior pentru ca aceasta să sesizeze organelor de urmărire penală competente.

Ministrul Educaţiei a afirmat că modificarea urmăreşte să asigure un echilibru între cerinţele procedurale necesare unei analize corecte şi protecţia persoanelor vulnerabile, consolidând în acelaşi timp responsabilitatea instituţiilor academice în gestionarea eticii şi deontologiei profesionale.

Daniel David a subliniat necesitatea cooperării între comisii şi conducerea universităţilor pentru aplicarea rapidă şi consecventă a dispoziţiilor legale. Ministrul a mai subliniat că prevederile introduse prin completarea art. 10 se concretizează prin două alineate noi, numerotate (4) şi (5), menite să clarifice situaţiile în care excepţia se aplică şi paşii procedurali ce trebuie urmaţi de comisiile de etică în raport cu conducerea instituţiilor, şi protejând persoanele afectate.

This post was last modified on sept. 22, 2025, 2:28 PM 14:28

Aceasta pagina web foloseşte cookie-uri pentru a imbunatati experienta de navigare si a asigura functionalitati aditionale! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Despre Cookies.