Ministrul Educatiei, Daniel David, a participat vineri, 3 octombrie, la Conferinta Nationala de Cercetare in Educatie – Pasi catre Viitor: Perspective pentru Educatie si Cercetare Educationala, organizata la Brasov, la Universitatea Transilvania, de Asociatia Romana de Cercetare in Educatie.
Ministrul Educatiei a prezentat situatia prezenta a sistemului si planurile de viitor in zona educatiei, pledand pentru o legatura mai stransa intre politici publice, formarea cadrelor si rezultatele cercetarii educationale.
Dupa sesiunea introductiva, oficialul a intrat intr-o dezbatere de tip panel care a adus in prim plan trei teme considerate esentiale, organizarea formarii specialistilor in educatia timpurie, masteratul didactic si formarea didactica a personalului din invatamantul superior. Discutiile au vizat atat coerenenta curriculara, cat si standardele de calitate si evaluare, cu accent pe nevoia ca pregatirea initiala si continua a cadrelor sa fie aliniata celor mai noi dovezi stiintifice.
La finalul schimbului de idei, participantii au convenit transmiterea catre minister a unor concluzii si sugestii concrete, precum si continuarea dialogului pe tema masteratului didactic impreuna cu specialisti din celelalte domenii relevante. Ministrul a subliniat ca un astfel de cadru de consultare este necesar pentru a transforma recomandarile in instrumente operationale, aplicabile in scoli si universitati.
In acelasi context, Daniel David a continuat seria de intalniri cu profesionistii din preuniversitar. La Brasov, discutiile cu inspectorii scolari s-au concentrat pe trei dosare prioritare pentru perioada pe care o traversam: metodologia concursului pentru directori, metodologia selectiei inspectorilor si masurile fiscal-bugetare adoptate in temeiul Legii 141/2025. Obiectivul enuntat a fost asigurarea claritatii procedurale si a predictibilitatii institutionale, astfel incat mecanismele de selectie si evaluare sa sustina performanta manageriala si integritatea actului educational.
Ministrul Educatiei si Cercetarii a anuntat, de asemenea, ca a primit invitatia de a deschide Hackathonul NASA Space Apps Challenge 2025 si de a incuraja o participare romaneasca cat mai reprezentativa si performanta. Competitia are loc in tara, in zilele de 4 si 5 octombrie, la Bucuresti si Cluj-Napoca, fiind parte a unui program international care se desfasoara simultan in 400 de orase din lume.
Evenimentul reuneste studenti, profesionisti si antreprenori care cauta solutii inovatoare la problemele cu care se confrunta Pamantul si spatiul, iar din Romania participa in acest an aproximativ 200 de oameni. In viziunea ministrului, structura triadica a nucleului educatiei — competentele formate din cunostinte declarative, cunostinte procedurale si valori — isi gaseste o expresie deplina in cadrul unui hackathon, prin proiecte tehnico-stiintifice orientate spre inovatie cu utilitate sociala.
Cu rol inspirational, Daniel David a parafrazat si a asumat cateva formule devenite repere in cultura globala. El a transmis ca imposibilul ramane imposibil pana cand este schimbat, indemnand la asumarea unor tinte mari, complexe si complicate, capabile sa schimbe paradigme si sa produca impact social pozitiv.
A subliniat ideea ca cel mai practic lucru este o teorie buna, pentru ca un cadru teoretic adecvat permite abordarea corecta si cuprinzatoare a problemelor si pregateste nu doar inovatii incrementale, ci si inovatii de tip disruptiv. A aratat ca o problema bine formulata este pe jumatate rezolvata, intrucat definirea clara, raportata la obiective, orienteaza efortul catre rezultate. Totodata, a subliniat ca uneori trebuie inventate probleme noi, a caror rezolvare aduce inovatia de care are nevoie societatea. In aceeasi cheie, a transmis ca intr-o competitie ori castigi, ori inveti pentru a castiga data viitoare, esecul fiind o etapa fireasca a procesului de inovatie.
This post was last modified on oct. 4, 2025, 10:27 PM 22:27