X

Ministrul Educatiei Anunta Reluarea unor Programe Importante in Invatamantul din Romania

Ministrul Educatiei, Daniel David, anunta ca reluarea programelor de licenta cu dubla specializare intra oficial pe agenda universitatilor din Romania incepand cu anul universitar 2025 – 2026, cu primele generatii de studenti deja admise in sesiunile din acest an.

Ministrul Educatiei plaseaza masura in logica unei modernizari coerente a invatamantului superior si o leaga direct de accelerarea unei reforme europene pe care o numeste, in linie cu literatura de specialitate, “Bologna 2.0”. In viziunea sa, revenirea la dubla specializare reuneste doua obiective: compatibilizarea reala cu standardele europene si racordarea mai ferma la cerintele pietei muncii si ale scolii preuniversitare.

“Ca rector am sustinut in Legea 199/2023 si prin demersurile UBB elemente europene care se subsumeaza la ceea ce unii numesc «Reforma Bologna 2.0» si ma bucur ca in calitate de ministru am initiat si/sau am aprobat cateva din acestea”, afirma Daniel David.

Ministrul Educatiei subliniaza ca procesul decizional a presupus analize si dezbateri, iar configuratia academica propusa urmeaza o structura deja verificata in spatiul nord-american.

“In cazul specific al dublelor specializari, atat in specialitate, cat si didactice, dupa diverse analize si dezbateri, am sustinut acest demers, inclusiv prin propunerile UBB, cunoscand eficienta structurii «major + minor» din sistemul american, care in demersul legislativ din tara a devenit «specializare principala + specializare secundara»”, explica ministrul.

Impactul scontat vizeaza atat absolventii care cauta un debut rapid intr-o economie dinamica, cat si scolile care au nevoie de profesori capabili sa acopere arii curriculare extinse.

“Ma uit acum cu placere ca avem primele generatii care incep anul universitar 2025 – 2026 in aceasta structura, ceea ce le va spori sansele de integrare in piata muncii, dar va ajuta si integrarea lor in invatamantul preuniversitar prin arii curriculare mai largi, crescand astfel si accesul copiilor la cadre didactice calificate”, arata Daniel David.

In plus, semnalele de la nivelul comunitatilor academice indica o receptivitate peste asteptari. “Din discutiile preliminare avute cu cei implicati am inteles ca a existat interes din partea studentilor pentru aceste programe si ca startul a fost mai mult decat incurajator”, puncteaza ministrul.

Prin relansarea dublei specializari, Ministerul merge pe linia consolidarii unui cadru de formare flexibil si orientat pe rezultate ale invatarii, asa cum este solicitat in spatiul european. Daniel David insista ca masurile din ultima perioada, unele initiate in anii 2023 – 2024 si altele in curs de operationalizare, au fost gandite pentru a transforma convergenta declarativa in convergenta functionala.

In acest sens, modelul “specializare principala + specializare secundara” devine instrumentul prin care universitatile pot calibra mai fin traseele studentilor, fara a dilua standardele academice.

Mesajul ministrului este, astfel, dublu: pe de o parte, o continuitate a angajamentelor europene, pe de alta, un raspuns concret la nevoile pietei muncii si ale scolii. “Reforma Bologna 2.0”, asa cum o invoca Daniel David, capata contur prin revenirea unei formule curriculare capabile sa ofere competente complementare si perspective profesionale mai largi.

Cu primele generatii deja la start, urmatorul test va fi al implementarii consecvente in fiecare universitate, pentru ca beneficiile promise – absolventi mai versatili si mai multi profesori calificati in preuniversitar – sa se materializeze in sala de curs si, ulterior, in clasele din intreaga tara.

Disqus Comments Loading...