- Ministrul Educatiei subliniaza ca proiectul MIAF pune in centru alfabetizarea functionala a elevilor din invatamantul primar si gimnazial.
- Ministrul Educatiei anunta cadre integrate de evaluare, formare si interventie pentru lectura, matematica, stiinte, educatie civica si digitala.
- Parteneriate cu Institutul de Stiinte ale Educatiei si casele corpului didactic din mai multe judete, pe perioada 2025-2029.
Ministrul Educatiei, Daniel David, a explicat ca proiectul „Mecanisme de interventie pentru alfabetizare functionala in invatamantul preuniversitar” este construit pentru a raspunde direct nevoilor reale din clase.
„Nu mai putem accepta ca elevii sa promoveze cicluri de invatamant fara sa poata folosi ceea ce invata la scoala”, a subliniat Ministrul Educatiei, insistand asupra faptului ca alfabetizarea functionala in lectura, matematica, stiinte, educatie civica si educatie digitala devine standard national, nu exceptie.
Ministrul Educatiei arata ca proiectul MIAF urmareste atat definirea clara a asteptarilor, cat si oferirea instrumentelor concrete pentru profesori. „Vom construi un cadru de evaluare coerent, cu standarde, seturi de itemi si teste care sa masoare nivelul de alfabetizare functionala al fiecarui elev”, a aratat Ministrul Educatiei, explicand ca aceste instrumente vor ghida interventiile la nivel de clasa si de scoala.
Cadrul de evaluare si formarea profesorilor
Ministrul Educatiei afirma ca un pilon esential al proiectului il reprezinta dezvoltarea reperelor pentru predare-invatare-evaluare centrate pe alfabetizarea functionala.
Ministrul Educatiei a precizat ca aceste repere vor fi insotite de descriptori clari, astfel incat profesorii sa stie in orice moment unde se afla elevii si ce pasi trebuie urmati. „Nu vorbim doar despre documente teoretice, ci despre instrumente de lucru validate in scolile romanesti”, a punctat Ministrul Educatiei.
Pentru a sustine implementarea, Institutul de Stiinte ale Educatiei a lansat apeluri de selectie pentru posturi in afara organigramei: 25 de experti pe disciplina, 5 coordonatori de domeniu, un responsabil pentru monitorizare si asigurarea calitatii, un responsabil de implementare si un expert suport pentru raportare.
Ministrul Educatiei a mentionat ca aceste roluri sunt esentiale pentru functionarea mecanismului pilot de interventie in alfabetizarea functionala, care va testa si ajusta instrumentele dezvoltate.
Parteneriate institutionale si calendar clar pana in 2029
Ministrul Educatiei a subliniat ca proiectul este implementat in parteneriat cu Institutul de Stiinte ale Educatiei, cu casele corpului didactic din Alba, Arges, Dolj, Ilfov si „George Tofan” Suceava, precum si cu inspectoratele scolare judetene din aceste judete.
„Numai printr-o retea nationala de actori implicati putem transforma alfabetizarea functionala intr-o realitate pentru toti elevii”, a spus Ministrul Educatiei, angajand ministerul intr-un efort coordonat.
Proiectul se deruleaza in perioada 1 octombrie 2025 – 30 septembrie 2029, ceea ce ofera timpul necesar pentru a proiecta, testa si generaliza mecanismele de interventie. Ministrul Educatiei a incurajat profesorii interesati sa consulte anunturile Institutului de Stiinte ale Educatiei, disponibile pe site-ul oficial, si sa se implice in proces ca experti sau formatori.
Ministrul Educatiei a transmis ca alfabetizarea functionala este „testul de credibilitate al scolii romanesti” si ca proiectul MIAF reprezinta un pas concret in aceasta directie.
Ministrul Educatiei a aratat ca numai prin evaluari clare, interventii integrate si parteneriate solide intre minister, institutii de specialitate si scoli, elevii pot primi sansa reala de a folosi ceea ce invata.
Ministrul Educatiei a concluzionat ca succesul proiectului va depinde de implicarea tuturor actorilor din sistem, de la expertii selectati de ISE pana la fiecare profesor din clasele primare si gimnaziale.