Ministrul Educatiei, Daniel David, deschide un nou front de dezbatere in sistemul de invatamant, plasand in centrul discutiei responsabilitatea profesorilor pentru rezultatele elevilor.
Ministrul Educatiei considera ca majoritatea copiilor intra in scoala cu un nivel normal de inteligenta si creativitate, iar diferenta o face modul in care cadrele didactice reusesc sa transfere competente reale. Astfel, Ministrul Educatiei respinge ideea ca vina poate fi plasata in alta parte si subliniaza ca responsabilitatea principala apartine scolii.
Daniel David explica si ca, atunci cand un copil este preluat de la clasa a V-a si ajunge la finalul ciclului gimnazial, rezultatele la testele internationale PISA sau TIMSS devin o oglinda a muncii profesorilor. Ministrul Educatiei subliniaza ca, daca la finalul clasei a VIII-a acel elev este incadrat la analfabetism functional, desi a fost prezent in banca ani la rand, intrebarea fireasca este “cine este de vina?”.
Ministrul Educatiei transmite ca nu se mai poate evita raspunsul si ca sistemul trebuie sa priveasca onest spre modul in care este facuta educatia, atat in preuniversitar, cat si in mediul universitar.
In declaratiile sale, Ministrul Educatiei extinde responsabilitatea si asupra universitatilor, recunoscand ca si acolo exista un abandon scolar semnificativ. Pentru Ministrul Educatiei, faptul ca numerosi studenti renunta la studii reprezinta tot un esec al sistemului, iar universitatile si profesorii lor trebuie sa isi asume rolul pe care il au in formarea tinerilor.
Ministrul Educatiei insista ca nu se poate vorbi doar despre vina elevilor sau a contextului social, atata timp cat acestia au trecut efectiv prin mana cadrelor didactice.
Un alt punct sensibil abordat de Ministrul Educatiei este fenomenul profesorilor care promoveaza pseudostiinta la clasa. Ministrul Educatiei afirma ca parintii trebuie sa monitorizeze atent astfel de situatii, iar copiii si colegii de cancelarie au datoria sa le raporteze. In viziunea lui, Ministrul Educatiei considera ca asemenea derapaje nu mai pot fi tratate ca simple opinii personale, ci trebuie incadrate clar ca probleme etice care afecteaza statutul intregii scoli.
Ministrul Educatiei avertizeaza ca prezenta unui profesor care sustine teorii pseudo stiintifice “strica imaginea scolii” si afecteaza inclusiv reputatia colegilor sai corecti.
De aceea, Ministrul Educatiei vorbeste despre introducerea unor sanctiuni disciplinare ferme pentru astfel de comportamente. Ministrul Educatiei subliniaza ca intreaga comunitate scolara are de pierdut cand un singur cadru didactic isi incalca statutul profesional si transforma ora de curs intr-o tribuna pentru informatii nevalidate stiintific.
In acest context, Ministrul Educatiei a reamintit faptul ca, inca din luna mai, a anuntat intentia de a introduce in evaluarea anuala a cadrelor didactice o componenta speciala legata de pseudo stiinta.
Ministrul Educatiei explica faptul ca nimic nu il impiedica sa elaboreze o noua metodologie care sa completeze sistemul actual de evaluare, astfel incat “promovarea pseudostiintei” sa fie tratata explicit ca abatere etica. Ministrul Educatiei vede in aceasta masura un pas necesar pentru a proteja elevii de influente nocive si pentru a readuce prestigiul profesiei de dascal.
Prin aceasta abordare, Ministrul Educatiei incearca sa transmita un mesaj dublu: pe de o parte, de responsabilizare a corpului profesoral, pe de alta parte, de recunoastere a faptului ca elevii pornesc, in general, de la o baza normala de inteligenta si creativitate.
Ministrul Educatiei insista ca rolul scolii este exact acela de a dezvolta aceste resurse, iar atunci cand la capatul drumului apar rezultate slabe sau analfabetism functional, nu se mai poate vorbi doar despre “generatii pierdute”, ci despre un sistem care a esuat.