Ministrul Educatiei, Daniel David, anunta o schimbare profunda in invatamantul profesional si tehnologic, incepand cu anul scolar 2026-2027, prin ordinele deja aprobate si trimise spre publicare in Monitorul Oficial. Ministrul Educatiei subliniaza ca reorganizarea are la baza Legea 198/2023, care impune anumite constrangeri, dar lasa si libertati importante pentru scoli si operatori economici.
Potrivit declaratiilor sale, Ministrul Educatiei explica faptul ca a analizat atent situatia din tara si modele internationale, inclusiv in timpul vizitei pe care o efectueaza in Elvetia, pentru a se asigura ca „facem bine ce facem”. Ministrul Educatiei sustine ca noua arhitectura va transforma invatamantul profesional/tehnologic, astfel incat filiera tehnologica sa ofere programe atractive, in stransa legatura cu mediul socioeconomic, pana la varianta duala.
Ministrul Educatiei arata ca vechiul model al „scolilor profesionale” este inlocuit de un model nou, care pastreaza avantajele sistemului vechi, dar aduce optiuni suplimentare pentru elevi. Ministrul Educatiei precizeaza ca, prin acest sistem, elevii vor putea obtine calificarea de nivel 3 doar pe filiera tehnologica, dupa clasa a XI-a, cu sau fara cadrul dual, ceea ce le va permite fie sa intre rapid pe piata muncii, fie sa isi continue studiile.
In acest sens, Ministrul Educatiei explica faptul ca unii absolventi ai filierei tehnologice vor considera incheiata etapa invatamantului obligatoriu si vor merge direct catre locuri de munca, in timp ce altii vor continua liceul sau vor urma studii postliceale si tertiare non-universitare, pentru a ajunge la nivelul de calificare 4 sau 5. Ministrul Educatiei subliniaza ca, dupa bacalaureat, acesti tineri raman eligibili pentru studii universitare, unde este incurajat inclusiv invatamantul dual la nivel universitar.
Ministrul Educatiei leaga aceasta reorganizare de introducerea unui nou curriculum, care va fi disponibil in curand si pentru filiera tehnologica. Ministrul Educatiei spune ca prin acest demers isi doreste ca elevii sa aleaga cu incredere invatamantul profesional si tehnologic, nu sa il perceapa ca pe „o varianta reziduala/periferica” a filierelor teoretice sau vocationale, asa cum se intampla inca in unele zone, unde se inregistreaza cote crescute de analfabetism functional.
In paralel cu reforma din zona profesional/tehnologica, Ministrul Educatiei intervine ferm si in privinta sigurantei in scoli, dupa cazul grav de violenta de la Liceul Teoretic „Nicolae Balcescu” din Cluj-Napoca. Ministrul Educatiei a cerut o analiza detaliata a modului in care unitatea scolara si autoritatile educationale locale au reactionat, precizand ca se vor lua decizii in consecinta.
Ministrul Educatiei reaminteste public pozitia sa ferma fata de violenta in spatiul educational si prezinta instrumentele deja puse la dispozitie de minister. Ministrul Educatiei aminteste tematicile antiviolenta cerute pentru programul „Saptamana altfel”, introducerea „butonului rosu” pentru sesizari urgente si posibilitatea de sesizari anonime in cazurile sensibile.
Totodata, Ministrul Educatiei, Daniel David, isi reafirma deschiderea pentru imbunatatirea acestor instrumente, in functie de feedbackul venit din sistem si din societate. Ministrul Educatiei subliniaza ca protectia elevilor si a cadrelor didactice, precum si calitatea traseelor educationale, fac parte din acelasi efort coerent de modernizare a scolii romanesti.
In concluzie, Ministrul Educatiei transmite un mesaj dublu: pe de o parte, reforma structurala a filierei tehnologice, menita sa faca din invatamantul profesional o ruta respectata si eficienta catre calificari moderne si studii universitare; pe de alta parte, toleranta zero fata de violenta in scoli si consolidarea mecanismelor de prevenire si raportare.
Ministrul Educatiei mizeaza pe colaborarea intregii comunitati educationale pentru ca noile reguli, noul curriculum si masurile de securizare a mediului scolar sa fie puse in practica in beneficiul real al elevilor.