Ministrul Educației, Daniel David, a petrecut ziua de 20 noiembrie pe teren, într-o serie de vizite în școli și universități din Satu Mare și Bihor, pentru a pregăti pachetul de reforme sistemice anunțate în Raportul QX.
Ministrul Educației a început turneul de lucru în comuna Pir, apoi a continuat în Săcuieni și satul Cadea, înainte de a ajunge la Oradea, unde a avut întâlniri cu inspectorii, directorii și reprezentanții comunității academice. Ministrul Educației consideră că aceste opriri succesive sunt esențiale pentru a înțelege realist nevoile școlilor din teritoriu, dincolo de rapoarte statistice și documente oficiale.
„Vizitele au urmărit modul de organizare a unităților școlare din mediul rural și din urbanul mic, inclusiv în unități cu clase mixte, cu predare în limba română și maghiară”, a explicat Ministrul Educației.
El a precizat că, în satul Cadea, a vizitat o unitate din învățământul tehnologic și profesional, pentru a vedea cum noua reformă se traduce în structura școlilor.
Ministrul Educației a subliniat că reducerea fragmentării unităților educaționale, prin parteneriat între școală și autoritățile locale, permite „o infrastructură de calitate, pe care se pot derula procese educaționale eficiente”.
Discuțiile cu profesorii, directorii și inspectorii au vizat și noile metodologii de concurs aflate în lucru, a mai arătat Ministrul Educației, dar și efectele măsurilor fiscal-bugetare asupra școlilor și reformele planificate pentru anul 2026.
În Oradea, Ministrul Educației a participat la un eveniment al comunității educaționale maghiare, unde au fost premiați cei mai buni profesori din învățământul preuniversitar, și a vizitat Universitatea Partium, unde a interacționat direct cu studenți și elevi angrenați în activități educaționale.
Ministrul Educației a văzut în aceste dialoguri un exemplu de colaborare între sistemul preuniversitar și cel universitar, pe care dorește să îl extindă și în alte regiuni ale țării.
Un accent major al mesajului public a vizat situația copiilor din mediul rural. Ministrul Educației a atras atenția că aproximativ 33% dintre elevi învață în mediul rural, procent care depășește 40% la nivel preșcolar, primar și gimnazial.
„În general, analizele arată că, în ciuda unor excepții fericite, performanța în mediul rural este îngrijorător sub nivelul din mediul urban. De aceea, mediul rural are nevoie de o reformă educațională majoră”, a punctat Ministrul Educației, reafirmând direcțiile din Raportul QX.
În lipsa unei reforme teritoriale-administrative rapide, Ministrul Educației mizează pe măsuri concrete pentru reducerea fragmentării școlilor mici: campusuri rurale cu bază sportivă și cazare, concentrarea structurilor școlare în centrele de comună, cu transport adecvat, și parteneriate de suport între unități școlare, inclusiv prin activități online sau hibride.
„Aceste mecanisme trebuie decise în comun, în beneficiul comunității, de către autoritățile locale și educaționale”, a subliniat Ministrul Educației, insistând că profesorii vor fi formați și pentru situațiile de învățământ simultan sau predare în afara specialității, inclusiv prin duble specializări.
Ministrul Educației a amintit că necesitatea reformei în mediul rural a fost menționată constant, inclusiv în Raportul QX, iar vizitele din Satu Mare și Bihor vin să confirme diagnosticarea diferențelor sistemice dintre rural și urban.
Pentru a crește calitatea educației și a sprijini școlile cu resurse limitate, Ministrul Educației a anunțat punerea în transparență instituțională a unui proiect de ordin ce reglementează cadrul general pentru dezvoltarea parteneriatelor de sprijin instituțional între unitățile de învățământ.
Ministrul Educației transmite că reforma nu rămâne doar la nivelul documentelor strategice, ci începe cu înțelegerea realităților din teren și cu măsuri clare pentru elevi, profesori și comunități. Concluzia ministrului este fermă, fără investiții în mediul rural și fără colaborare între școli și autorități, echitatea în educație nu poate fi atinsă, iar diferența dintre sat și oraș va continua să afecteze viitorul copiilor din România.
This post was last modified on nov. 22, 2025, 2:15 PM 14:15