Ministrul Educației, Daniel David, anunță o ordonanță de urgență care schimbă regulile jocului pentru învățământul tehnologic și profesional, completând Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Potrivit oficialului, miza principală este protejarea dreptului fundamental la învățat și adaptarea reală a școlii românești la nevoile pieței muncii.
Ministrul Educației explică faptul că legea-cadru are ca misiune „asigurarea condiţiilor şi a cadrului necesar pentru atingerea potenţialului de dezvoltare al fiecărui beneficiar al educaţiei, atât din punct de vedere cognitiv, socio-emoţional, profesional, civic, cât şi în domeniul antreprenoriatului”.
În viziunea sa, elevii trebuie să fie pregătiți să participe „activ şi creativ la dezvoltarea societăţii”, păstrând totodată „sentimentul apartenenţei naţionale şi europene”. Potrivit Ministrului Educației, acest echilibru între identitate și competitivitate stă la baza noilor intervenții legislative.
În acest context, Ministrul Educației subliniază necesitatea unei oferte educaționale solide pentru calificări profesionale de nivelurile 3 și 4 ale Cadrului național al calificărilor, prin învățământ tehnologic și tehnologic dual.
Aceste calificări sunt direct legate de sectoarele economice care se confruntă deja cu un deficit acut de personal calificat. „Nu ne putem permite ca economia să fie blocată de lipsa meseriașilor”, avertizează el, insistând că Ministrul Educației trebuie să fie un partener activ al mediului economic.
Ministrul Educației reamintește că, potrivit art. 248 alin. (17) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, începând cu anul școlar 2026–2027, clasele de învățământ tehnic și profesional cu durata de trei ani, reglementate anterior de Legea nr. 1/2011, vor fi reorganizate în cadrul liceelor tehnologice.
„Această tranziție trebuie făcută fără a sacrifica accesul elevilor la calificări profesionale esențiale”, punctează el, adăugând că Ministrul Educației are responsabilitatea de a anticipa aceste blocaje.
Ministrul Educației afirmă că problema este însă una de urgență administrativă. Ministrul Educației arată că, în prezent, aproximativ 30% dintre unitățile de învățământ care școlarizează elevi în învățământul tehnologic sunt doar în regim de autorizare provizorie sau acreditate exclusiv pentru calificări profesionale de nivel 3.
„Dacă nu intervenim acum, riscăm ca în anul școlar 2026–2027 să fie imposibilă înscrierea elevilor la unele calificări profesionale cerute chiar de operatorii economici parteneri ai școlilor tehnologice și duale”, explică el. De aceea, Ministrul Educației vorbește despre o „fereastră limitată de timp” în care statul trebuie să ia decizii clare.
Ministrul Educației introduce un nou alineat la art. 16 din Legea nr. 198/2023, care creează cadrul legal pentru funcționarea cu personalitate juridică și cu efective mai mici de elevi a liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol și silvic, precum și a liceelor care școlarizează peste 75% din elevi în sistem dual.
„Vorbim despre comunități unde fiecare clasă contează, iar renunțarea la aceste licee ar însemna condamnarea la depopulare și blocarea investițiilor locale”, subliniază el.
Ministrul Educației detaliază că ordonanța reglementează regimul de autorizare provizorie pentru unitățile de învățământ care, în anul școlar 2025–2026, școlarizează calificări profesionale de nivel 3 și 4 ale Cadrului național al calificărilor.
Scopul este asigurarea continuității pentru generațiile de elevi care intră în sistem exact în perioada de tranziție către noua arhitectură a învățământului profesional și tehnic. Așa cum subliniază Ministrul Educației, aceste generații nu pot deveni „victime colaterale” ale unei reforme prost calendarizate.
Ministrul Educației precizează că vor fi clarificate și regulile de autorizare și acreditare pentru liceele din filiera vocațională, care în anul școlar 2025–2026 școlarizează specializări din profilul pedagogic. Acestea vor putea organiza specializările specifice filierei vocaționale, profilul pedagogic, așa cum sunt prevăzute la art. 52 alin. (2) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
„Formarea viitoarelor cadre didactice este o prioritate strategică, iar cadrul legal trebuie să fie clar, predictibil și funcțional”, afirmă el, insistând că Ministrul Educației are datoria să ofere stabilitate celor care vor deveni profesori.
Ministrul Educației consideră că ordonanța de urgență nu este doar un act tehnic, ci „un instrument esențial pentru protejarea dreptului la educație și pentru conectarea reală a școlii la economia românească”. Mesajul său este ferm, „Dacă vrem o Românie modernă, trebuie să avem curajul să adaptăm din timp legislația astfel încât niciun elev și niciun angajator să nu fie lăsați în afara sistemului.” Pentru Ministrul Educației, această intervenție legislativă este un test de seriozitate pentru întregul sistem public de educație.
This post was last modified on dec. 2, 2025, 9:25 AM 09:25