Ministrul Edicatiei, Daniel David, afirma ca Romania face un pas important spre o educatie cu adevarat incluziva, dupa ce Guvernul a aprobat memorandumul de aderare la Agentia Europeana pentru Cerinte Educationale Speciale si Educatie Incluziva.
Ministrul Educatiei subliniaza ca problematica copiilor cu cerinte educationale speciale devine o prioritate strategica, iar acest nou cadru european ofera instrumentele necesare pentru schimbare. In viziunea pe care o propune Ministrul Educatiei, aderarea nu este un simplu gest administrativ, ci un angajament ferm fata de elevii vulnerabili.
Prin intrarea in reteaua EASNIE, ministerul de resort mizeaza pe accesul la expertiza, bune practici si politici bazate pe dovezi, care sa ajute Romania sa creeze un mediu scolar sigur, echitabil si lipsit de discriminare. Ministrul Educatiei insista ca interventia timpurie pentru copiii cu CES si formarea continua a profesorilor in domeniul incluziunii vor deveni directii centrale ale politicilor publice.
Totodata, Ministrul Educatiei pune accent pe combaterea segregarii scolare si pe dezvoltarea de resurse si materiale adaptate nevoilor specifice ale elevilor. Potrivit planurilor detaliate de Ministrul Educatiei, la inceputul anului viitor va fi lansat un proiect major finantat din fonduri europene, prin care vor fi pregatite cadrele didactice si specialistii de sprijin. Ministrul Educatiei vede anul scolar 2026-2027 ca moment cheie, cand scolile ar trebui sa fie deja mai bine pregatite sa ofere sprijin real copiilor cu CES.
Pe plan european, calitatea de membru EASNIE ii permite Romaniei, prin vocea pe care o are Ministrul Educatiei, sa participe la decizii strategice privind educatia incluziva. Ministrul Educatiei evidentiaza ca tara noastra va contribui la bugetul agentiei, initial din fonduri europene si ulterior de la bugetul de stat, consolidand astfel responsabilitatea fata de acest parteneriat. Pentru Ministrul Educatiei, aceasta contributie financiara este mai ales o investitie in viitorul elevilor romani.
In paralel cu aceste evolutii, Ministrul Educatiei clarifica ferm zvonurile recurente privind o presupusa crestere a normei didactice in invatamantul preuniversitar. Ministrul Educatiei anunta ca nu exista discutii pe acest subiect si nici in legatura cu alte masuri fiscal-bugetare care sa afecteze profesorii. Potrivit explicatiilor oferite de Ministrul Educatiei, pachetul de masuri cu impact in educatie a fost deja decis, iar in acest moment sistemul are nevoie, in primul rand, de stabilitate si dezvoltare.
Ministrul Educatiei le cere oamenilor scolii sa se informeze doar din surse oficiale si sa nu reactioneze la dezinformari care pot submina increderea in institutiile de educatie. Pentru Ministrul Educatiei, aderarea la EASNIE si respingerea zvonurilor alarmiste fac parte din aceeasi strategie: protejarea elevilor, sustinerea profesorilor si construirea unui sistem de invatamant mai echitabil.
Prin mesajul transmis de Ministrul Educatiei, Romania isi reafirma angajamentul pentru o educatie incluziva autentica, in care fiecare copil are sansa de a fi sprijinit si valorizat.