Ministrul Educatiei, Daniel David, a prezentat un proiect de Hotarare de Guvern care vizeaza o operatiune mai putin vizibila pentru public, dar esentiala pentru administratia statului, actualizarea valorii de inventar pentru trei bunuri imobile din domeniul public, aflate in administrarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, prin Inspectoratul Scolar Judetean Teleorman.
Ministrul Educatiei incadreaza demersul in arhitectura institutionala a sistemului, inspectoratele scolare functioneaza ca institutii publice deconcentrate, cu personalitate juridica, aflate in subordinea ministerului, conform organizarii stabilite prin hotarari guvernamentale. Pe scurt, actul normativ propus nu schimba destinatia sau proprietatea, ci “calibreaza” evidenta oficiala a patrimoniului.
Potrivit Ministrul Educatiei, bunurile sunt deja prinse in inventarul centralizat al statului, in anexele dedicate patrimoniului public, si sunt identificate prin trei numere, MF 39122, MF 154886 si MF 159972. Ele corespund imobilului in care ISJ Teleorman isi desfasoara activitatea, in municipiul Alexandria, pe strada Carpati nr. 15, intr-un ansamblu format din teren de 2.257 mp si doua cladiri, C1 si C2, inscrise in Cartea Funciarara nr. 22130 Alexandria.
In explicatia sa, Ministrul Educatiei pune accent pe motivul declansator, reevaluarea activelor fixe corporale, atat pentru constructii, cat si pentru teren, realizata dupa regulile metodologice aplicabile institutiilor publice. “Actualizarea valorii de inventar vine dupa o reevaluare efectuata conform normelor in vigoare, astfel incat datele din evidenta statului sa reflecte realitatea,” este mesajul atribuit de minister proiectului.
Un detaliu-cheie, reevaluarea a fost realizata de un evaluator autorizat ANEVAR, Blejan Gheorghe, iar rezultatul numeric este clar. Valoarea totala a imobilului este de 2.683.300 lei, din care 2.096.500 lei reprezinta valoarea cladirilor C1 si C2, iar 586.800 lei este valoarea terenului. Ministrul Educatiei sustine ca aceasta descompunere ajuta administratia sa lucreze cu repere verificabile si comparabile, fara interpretari.
Pentru a simplifica identificarea, proiectul propune comasarea celor trei pozitii intr-una singura, sub numarul MF 39122. “Vrem o evidenta mai clara, acelasi imobil, un singur numar de inventar, aceleasi date de identificare,” ar fi punctul de vedere rezumat al Ministrul Educatiei asupra comasarii, descrisa ca o masura tehnica de ordonare a registrului patrimonial.
Pe partea de riscuri, Ministrul Educatiei noteaza ca imobilele nu sunt grevate de sarcini, nu sunt vizate de cereri de revendicare sau restituire si nu apar ca fiind in litigii, lucru sustinut de extrasul de carte funciara. De asemenea, proiectul precizeaza ca actul nu genereaza impact social, economic sau de mediu si nu apasa pe bugetul general consolidat, fiind tratat ca o actualizare administrativa.
In final, Ministrul Educatiei indica faptul ca procedura de transparenta decizionala a fost parcursa conform Legii 52/2003, ceea ce muta proiectul din zona “hartiei” in zona unui proces formal, verificabil.
Dincolo de cifre si coduri MF, Ministrul Educatiei transmite un semnal despre disciplina evidenterii patrimoniului public, cand inventarul este actualizat, iar situatia juridica este clarificata, administratia ramane mai putin vulnerabila la contestatii si mai credibila in fata contribuabililor.