Ministrul Transporturilor, Ciprian Serban, anunta un set de masuri temporare pentru a mentine functional transportul rutier interjudetean prin servicii regulate, dupa ce instantele au suspendat anumite prevederi din normele metodologice aplicabile. In centrul deciziei se afla nevoia, descrisa ca fiind exceptionala, de a evita “o grava atingere adusa interesului public”, in timp ce litigiile isi urmeaza cursul.
Ministrul Transporturilor descrie interventia ca pe o solutie imediata, cu caracter temporar, menita sa reglementeze o situatie aparuta in urma unor hotarari judecatoresti. Ordinul invoca Sentinta Civila nr. 136/2025 a Curtii de Apel Iasi si Decizia definitiva nr. 5988/2025 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, prin care s-a admis suspendarea prevederilor art. 551 alin. (3) din normele privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere, stabilite prin OG nr. 27/2011 si aprobate prin Ordinul nr. 980/2011, cu modificarile ulterioare.
Contextul juridic este prezentat fara echivoc: instantele au dispus suspendarea unor prevederi, iar autoritatea executiva intervine cu o punte temporara pentru ca retelele de mobilitate sa nu se blocheze. In limbaj administrativ, documentul arata ca “din cauza circumstantelor sale exceptionale, se impune adoptarea unei solutii imediate cu caracter temporar”.
In esenta, Ministrul Transporturilor stabileste ca, pana la ramanerea definitiva a hotararilor privind cererile de anulare a prevederilor suspendate din Ordinul nr. 132/2025, operatorii pot solicita curse interjudetene pentru acelasi traseu “indiferent de ora propusa”. Solicitarea se face prin platforma informatica ce gestioneaza reteaua de mobilitate rutiera nationala, ceea ce impinge procedura intr-o zona mai putin birocratica si mai usor de urmarit.
Pentru operatori, miza practica este perioada de valabilitate: Ministrul Transporturilor precizeaza ca licentele de traseu eliberate in acest interval se acorda “pentru o perioada de maxim 3 ani”. Asta inseamna ca, pe durata litigiilor, piata poate functiona cu licente care nu sunt definitive in sensul stabilitatii pe termen lung, dar sunt suficient de solide pentru continuitatea serviciilor.
Totusi, ordinul contine si o “frana” clara. Ministrul Transporturilor arata ca, daca cererile de anulare sunt respinse prin hotarari definitive, licentele emise conform acestor masuri temporare isi inceteaza valabilitatea “in termen de 30 de zile de la data pronuntarii ultimei hotarari judecatoresti”, fara a depasi limita maxima mentionata anterior. Cu alte cuvinte, masura este conditionata strict de rezultatul final al proceselor si are un mecanism de inchidere automata.
Executia practica cade in sarcina Autoritatii Rutiere Romane. Ministrul Transporturilor stabileste explicit ca “Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R. va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin”, transferand responsabilitatea operationala catre institutia care gestioneaza licentierea si aplicarea in teren.
Ministrul Transporturilor pune pe masa un compromis de criza intre decizia instantelor si nevoia de continuitate in transportul interjudetean. Intr-un peisaj juridic in miscare, ordinul functioneaza ca un sistem de avarie: tine rutele deschise, dar lasa verdictul final in mainile justitiei si introduce termene clare pentru retragerea licentelor, daca scenariul se schimba.
This post was last modified on dec. 21, 2025, 10:39 AM 10:39