Google a Emis o Avertizare Critica din Cauza Problemei Ingrijoratoare care a Cuprins Lumea

google avertizare critica criminalitate

Google avertizeaza in mod oficial ca, desi oamenii sunt tot mai vigilenti in identificarea escrocheriilor, grupurile criminale transnationale continua sa-si rafineze metodele pentru a insela utilizatori din intreaga lume.

In 2024, Alianţa Globala Antiescrocherie a raportat ca, in numai 12 luni, escrocii au sustras un trilion de dolari la nivel global, o suma record ce ilustreaza amploarea problemei.

In Statele Unite, Comisia Federala pentru Comert (FTC) a publicat in martie date care arata o crestere de 25% de la an la an a pierderilor raportate din cauza fraudei, semnaland ca escrocii devin tot mai eficienti si actioneaza cu incredere atunci cand utilizatorii nu sunt informati corespunzator despre riscuri.

Unul dintre cele mai raspandite tipuri de escrocherii este legat de asistenta clienti, unde infractorii se dau drept reprezentanti ai unor companii cunoscute pentru a obtine date sensibile sau acces la conturi bancare. Acest tip de frauda evolueaza constant prin inginerie sociala si exploatarea vulnerabilitatilor web, iar numerele de telefon false reprezinta unul dintre cele mai inselatoare artificii.

Escrocii practica uzurparea de marci, imitand identitatea unor firme renumite. In incercarea de a bloca aceste tentative, motorul de cautare Google a eliminat reclamele pentru asistenta tehnica terti si a introdus functie in Cautare care afiseaza informatii oficiale despre serviciul clienti.

Mai mult, browserul Chrome include acum protectie bazata pe inteligenta artificiala, folosind modelul de limbaj mare Gemini Nano pe dispozitiv, pentru a avertiza utilizatorii despre site-uri periculoase si a impiedica incarcarea de continut malitios.

Un alt instrument al infractorilor este publicitatea malicioasa, prin care malware-ul este distribuit prin reclame online. Deseori, victimele cauta versiuni „gratuite” sau „crackate” ale unor programe populare, iar escrocii profita de aceasta ocazie pentru a introduce cod periculos.

Categoria tinta s-a extins insa si catre utilizatori mai sofisticati, detinatori de portofele cripto sau persoane cu influenta online semnificativa. In acest caz, atacatorii pot folosi publicitatea malicioasa ca punct de lansare pentru atacuri complexe, incercand sa convinga victimele sa ignore avertismentele de securitate sau sa dezactiveze programele antivirus.

Odata cu apropierea sezonului vacantei de vara, numarul escrocheriilor din domeniul calatoriilor a crescut considerabil. Site-uri false de rezervari atrag utilizatorii prin promisiuni de preturi atragatoare sau reduceri impresionante, imitand hoteluri cunoscute sau pretinzand a fi agentii de turism legitime.

Aceasta tactica devine deosebit de periculoasa in perioadele cu evenimente majore sau sarbatori, cand multi calatoresc si nu verifica suficient autentificitatea ofertelor, mai ales cand rezervarea se face prin aplicatii de mesagerie sau telefon.

Escrocheriile de urmarire a coletelor au rezultat din popularizarea cumparaturilor online si a serviciilor de livrare. Victimele primesc mesaje frauduloase care par sa vina de la companii de curierat renumite, reclamand taxe suplimentare ce nu exista in realitate.

Aceste mesaje, imbracate in termeni precum „taxa de procesare” sau „supliment de bagaje”, sunt destinate sa sperie si sa determine plata imediata, iar escrocii pot accesa astfel date bancare sau informații personale.

Pentru a-si adapta rapid falsele pagini web si mesajele, infractorii folosesc kituri de phishing precum Darcula si Xiu Gou, capabile sa imite instantaneu site-uri si branduri legitime. Astfel, continutul este schimbat in functie de momentul in care linkul este accestat, reinnoindu-se constant pentru a evita detectia de catre filtrele de securitate. Aceasta flexibilitate le permite sa puna in pericol persoane din Asia, Europa si America, cu mesaje specifice fiecarui public.

In ultimii ani, cresterea taxelor de drum fara numerar a deschis calea pentru escrocherii cu taxa rutiera. Infractorii trimit mesaje text false in care sustin ca destinatarii au datorii neplatite la taxe, imitand companii de administrare a drumurilor. Aceasta forma de frauda urmeaza acelasi tipar cu escrocheriile de urmarire a coletelor si, deseori, este orchestrata de aceleasi retele.

Atacatorii „urmaresc soarele” prin trimiterea consecutiva a mesajelor in Europa, apoi pe Coasta de Est a SUA si, ulterior, pe Coasta de Vest, adaptand rapid textul in functie de destinatie. In unele cazuri, victimele primesc solicitari de plata de la drumuri cu taxa in state unde acestea nu exista, demonstrand amploarea locala a acestor scheme.

Pentru a reduce riscul, utilizatorii sunt indemnati sa verifice mereu sursa mesajelor si sa nu urmeze linkuri primite prin SMS sau apeluri nesolicitate. Instalarea de programe antivirus actualizate si folosirea functiilor de protectie AI din browser ajuta la identificarea si blocarea site-urilor periculoase.

Google afirma si ca dupa consultarea informatiilor oficiale despre serviciile de asistenta clienti direct de pe site-urile companiilor de incredere poate limita semnificativ expunerea la fraude. Asadar, informarea si vigilenta raman principalele arme impotriva escrocheriilor online.