Decretul Normativ cu Ordinul Ministerului Educației de ULTIMĂ ORĂ privind Revizuirile Dictate în Școlile României

Decretul Normativ Ordinul Ministerului Educației ULTIMĂ ORĂ Revizuirile Dictate Școlile României

Ministerul Educației, Daniel David,  a publicat un decret normativ ministerial prin care se dispune demararea un demers amplu pentru revizuirea și perfecţionarea curriculumului liceal prin adoptarea unui ordin care instituie pilotarea sistemică a planului-cadru, începând cu anul şcolar 2026–2027.

Ministerul Educației anunță în mod oficial că măsura vizează atât unităţile de stat, cât şi cele particulare sau confesionale, pentru a testa pe scară largă o versiune experimentală a parcursului educaţional destinat elevilor de liceu.

În subordinea directă a ministrului educaţiei şi cercetării se constituie o comisie de coordonare care va superviza întregul proces de implementare. Componenţa acestei comisii urmează să fie stabilită printr-un ordin separat, emis în termen de două săptămâni de la intrarea în vigoare a documentului.

Rolul comisiei va fi acela de a oferi îndrumare metodologică şi asistenţă tehnică unităţilor şcolare implicate, atât pe perioada pregătirii, cât şi pe durata efectivă a programului pilot. De asemenea, va aviza forma finală a planului-cadru specific fiecărei unităţi care se înscrie în proiect.

Daniel David specifică faptul că atribuţiile comisiei se aliniază prevederilor metodologice deja stabilite printr-alt ordin ministerial, care reglementează înfiinţarea şi funcţionarea unităţilor-pilot în învăţământul preuniversitar.

În colaborare cu Institutul de Ştiinţele Educaţiei, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare şi Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, comisia va asigura monitorizarea şi evaluarea programului pilot, pentru a obţine date solide despre eficienţa şi fezabilitatea noilor modele de plan-cadru.

Ministerul Educației pune în evidență că participarea fiecărei şcoli la pilotaj se face pe bază de autorizare prealabilă, în conformitate cu procedura detaliată în anexa metodologică a ordinului. Aceasta include criterii de eligibilitate referitoare la capacitatea instituţiei de a implementa schimbările curriculare şi de a asigura formarea competenţelor declarate drept prioritare la nivel naţional.

Unităţile cu predare în limbile minorităţilor naţionale, cele cu studiu intensiv sau bilingv, precum şi cele autorizate prin acorduri guvernamentale pot opta pentru adaptarea planului-cadru pilot, la fel ca liceele cu filiere speciale sau alternative educaţionale.

Ministerul Educației a stabilit și că în conducerea fiecărei instituţii participante, sub atenta supraveghere a comisiei naţionale şi cu sprijinul inspectoratelor şcolare judeţene, răspunde de aplicarea fidelă la clasă a noii structuri curriculare.

Ea trebuie să se asigure că elevii dobândesc competenţele specifice aprobate prin ordin ministerial anterior, precum şi cunoştinţele impuse de programele disciplinelor asociate trunchiului comun. În paralel, unităţile de învăţământ trebuie să asigure pregătirea necesară pentru examenele de bacalaureat sau cele de certificare profesională, conform legii în vigoare.

Ministerul Educației vrea ca pentru munca depusă, activitatea membrilor comisiei este neremunerată, însă deplasările în interes de serviciu pot fi decontate conform legislaţiei. Bugetul alocat pentru pilotaj include resurse atât pentru formările cadrelor didactice, cât şi pentru materiale didactice necesare şi servicii de consiliere specializată.

Ministerul Educaţiei urmăreşte să disemineze treptat cele mai bune practici şi să perfecţioneze procesul de predare-învăţare, adaptându-l la cerinţele economiei şi societăţii contemporane. Evaluările periodice vor oferi un cadru obiectiv de analiză, iar rezultatele vor sta la baza adoptării definitive a noii structuri curriculare la nivel naţional.

author avatar
Redactia iDevice.ro