Ministrul Educatiei, Daniel David, a prezentat recent necesitatea unei ample revizuiri a curriculei pentru sistemul de invatamant din Romania acum, subliniind necesitatea adaptarii programelor de invatamant la exigentele contemporane.
Ministrul Educatiei afirma ca acum continuturile si manualele de la nivel liceal sunt depasite de evolutia rapida a studiilor si nu reflecta metode moderne de predare. Planurile-cadru actuale, a explicat ministrul, nu se incadreaza in logica curriculara moderna, iar scolile au ramas in urma din punct de vedere al integrarii tehnologiilor si inovatiilor didactice in procesul educational.
Noile planuri-cadru, rezultate in urma dezbaterilor nationale organizate in februarie si martie 2025, au beneficiat de contributii variate primite de la profesori, studenti si specialisti in educatie. „Eu am inceput public acest demers, asa ca este normal ca eu sa-l inchei”, a declarat Daniel David, precizand totodata ca un viitor ministru poate alege sa mentina sau sa modifice aceste planuri in functie de propria viziune.
Ministrul Educatiei explica si ca o preocupare centrala a noii propuneri o reprezinta echilibrul intre discipline, necesar pentru formarea celor opt competente cheie. Aceste competente vizeaza atat dezvoltarea profesionala, cat si conturarea unor cetateni responsabili si a unor indivizi capabili sa-si gestioneze viata personala si sociala.
Daniel David a subliniat importanta combinarii studiului stiintelor cu cel al religiei, precum si echilibrul intre materiile dedicate culturii nationale si cele orientate spre pregatirea pentru viata.
Printre noutati se numara revenirea explicita a gramaticii limbii romane, a istoriei si a geografiei dedicate Romaniei in curriculumul liceal. Ministrul a mentionat ca orele pentru aceste discipline au fost chiar suplimentate fata de propunerile initiale, cu conditia concentrarii exclusiv pe cultura nationala.
Ministrul Educatiei afirma ca aceasta masura vizeaza consolidarea identitatii nationale si aprofundarea cunostintelor despre propria tara, considerate esentiale in dezvoltarea tinerilor.
In paralel, domeniile legate de stilul de viata sanatos, autocunoastere, autoreglare psihologica, sport in echipa si arte vor face parte obligatorie din oferta educationala a fiecarei scoli. Elevii vor avea optiunea de a le alege, dar prezenta acestor discipline in catalog nu va mai fi la latitudinea unitatilor, ci va asigura o expunere minima la notiuni de psihologie practica si dezvoltare personala, esentiale intr-o societate aflata in continua schimbare.
Ministrul Educatiei afirma ca educatia antreprenoriala a fost integrata cu disciplina obligatorie de economie, iar in cadrul consilierii si orientarii scolare au fost introduse unitati de invatare explicite pe teme economice si de organizare a carierei.
Scopul este ca tinerii sa deprinda atat cunostinte teoretice privind piata muncii, cat si abilitati practice de initiere si gestionare a unui demers antreprenorial. In domeniul invatamantului superior, ministrul a insistat pe clarificarea si asumarea misiunii universitare.
„Suntem mult mai transparenti fata de viitorii studenti, fata de propria comunitate, fata de societate atunci cand ne-am asumat o anumita misiune”, a afirmat Daniel David. Astfel, evaluarile institutiei de invatamant superior vor fi realizate in functie de obiectivele pe care si le-au propus, nu dupa criterii exterioare care nu reflecta viziunea fiecarui centru universitar.
Ministrul Educatiei sustine in acelasi timp ca totodata, au fost eliminate blocajele administrative legate de organizarea programelor academice. O universitate care indeplineste criteriile de calitate pentru un anumit masterat poate derula programul chiar daca nu detine o licenta in acel domeniu.
Aceasta masura, inspirata din bune practici europene si internationale, ofera flexibilitate institutiilor si raspunde nevoilor sociale si economice ale pietei fortei de munca.
Ministrul Educatiei, prin aceste reforme, propune un sistem coerent, adaptat realitatii secolului XXI, in care tinerii sa dobandeasca atat competente academice solide, cat si abilitati de viata si profesionalizare, intr-un cadru educational modern si echitabil.