Ministrul Educației, Daniel David, a făcut public recent un plan extrem de important pentru învățământul din România, iar asta deoarece a dezvăluit principalele direcții și obiective ale reformelor majore ce vor fi implementate în sistemul educațional românesc în perioada 2025-2028, conform Programului de Guvernare.
Ministrul Educației explică în mod oficial că aceste reforme urmăresc modernizarea învățământului preuniversitar, superior și a sistemului de cercetare-dezvoltare-inovare, cu scopul de a răspunde nevoilor sociale și economice ale României într-un context global din ce în ce mai competitiv.
În ceea ce privește învățământul preuniversitar, Daniel David a subliniat că principalul obiectiv este pregătirea elevilor pentru viață și piața muncii prin dezvoltarea celor opt competențe cheie stabilite la nivel european. Absolvenții trebuie să devină atât specialiști competenți, cât și cetățeni responsabili, capabili să se integreze eficient în societate și pe piața muncii.
Ministrul Educației a evidențiat că este esențial ca elevii să obțină calificări relevante încă din timpul liceului, respectiv nivelul 3 după clasa a XI-a și nivelul 4 după absolvirea liceului, astfel încât să poată alege între continuarea studiilor sau inserția profesională.
În plus, educația trebuie să devină un instrument al mobilității sociale, al inovației și al dezvoltării economice sustenabile, printr-un sistem centrat pe elev, echitabil și incluziv.
Daniel David a mai menționat că rata abandonului școlar și cea a analfabetismului funcțional în România trebuie să se situeze cel puțin la media europeană, iar până în 2030 se urmărește alocarea a 15% din bugetul general pe cheltuieli pentru domeniul educației, conform țintelor legislative.
Ministrul Educației explică și că pentru învățământul superior și formarea adulților, ministrul Educației a precizat că sistemul trebuie să asigure o pregătire de înaltă calitate pentru resursa umană calificată, la nivelurile de licență, masterat și doctorat.
Aceste calificări trebuie să fie strâns legate de nevoile actuale și viitoare ale pieței muncii, iar învățarea pe tot parcursul vieții trebuie încurajată pentru ca absolvenții să-și poată actualiza constant competențele. Daniel David a subliniat importanța unei conectări directe între domeniile vocaționale și piața muncii existente pentru nivelurile de licență, în timp ce nivelurile superioare trebuie să stimuleze specializările care să dinamizeze și să dezvolte noi segmente economice.
Un alt punct important al reformei este sistemul național de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI), care trebuie să producă cunoaștere științifică relevantă, atât fundamentală, cât și aplicativă, generând astfel inovație cu impact economic și social.
Ministrul Educației a subliniat rolul esențial al inovării tehnologice în creșterea nivelului de trai și al inovării socioculturale în îmbunătățirea calității vieții, contracarând fenomenul dezinformării și al teoriilor conspirației. Până în 2030, se dorește ca finanțarea CDI să atingă 1% din PIB, conform legislației.
Pe lângă aceste direcții majore, Daniel David a anunțat și măsuri transversale care vizează prevenirea abandonului școlar prin programe precum „Școală după școală”, PNRAS și PNRAU, dar și asigurarea meselor sănătoase în școli. Aceste programe vor fi susținute și dezvoltate prin colaborarea cu autoritățile locale și mediul privat.
Ministrul Educației va pune accent pe drepturile educaționale ale minorităților naționale, adaptarea materialelor didactice în limbile acestora și formarea profesorilor. Educația pentru românii din diaspora va fi consolidată prin burse și cursuri specializate, simplificându-se în același timp recunoașterea diplomelor.
Ministerul Educației continuă implementarea proiectelor existente, precum cele dedicate consilierii și orientării școlare, alfabetizării funcționale și siguranței în școli. Totodată, alte inițiative importante, cum ar fi programul național pentru cantine școlare și cel de învățare remedială, vor fi lansate după stabilizarea situației economico-financiare a țării.
Reformele propuse de ministrul Daniel David reflectă o viziune clară și ambițioasă pentru transformarea educației din România într-un sistem modern, eficient și echitabil, care să susțină dezvoltarea durabilă și prosperitatea societății românești în următorii ani.