Raportul Ministrului Educatiei de ULTIM MOMENT cu o Analiza de Impact pentru Scolile Romaniei

Ministrul Educatiei a publicat un raport cu o analiza de impact extrem de importanta pentru scolile din Romania, dezvaluirile facute de Daniel David.

Raportul Ministrului Educatiei burse elevi scoli romania

Ministrul Educatiei, Daniel David, a dezvaluit in mod oficial concluziile importante ale unui studiu facut in scolile din toata Romania, ia acesta ne vorbeste despre ISE „Efectele burselor scolare asupra participarii elevilor la educatie – perceptii ale actorilor educationali”.

Ministrul Educatiei explica faptul ca, in baza raportului extins, bursele acordate elevilor din invatamantul preuniversitar au generat miscari semnificative in modul de utilizare a resurselor si au influentat atat comportamentul scolar, cat si perceptiile parintilor si cadrelor didactice.

Potrivit datelor centralizate, beneficiarii burselor au cheltuit, in principal, banii primiti pe imbracaminte, rechizite si alimente. Ministrul a subliniat ca aceste lucruri reflecta nevoile de baza ale familiilor, iar sprijinul financiar contribuie in egala masura la echilibrarea deficitului de consum pentru elevi si membrii familiei.

Ministrul Educatiei spune ca diferentele dintre mediul rural si cel urban sunt evidente in modul de alocare a fondurilor. In mediul rural, bursele s-au transformat adesea intr-un ajutor economic extins pentru intreaga familie, in timp ce in oras decizia de cheltuire semnala un decalaj de aproximativ 20% intre opiniile parintilor si ale elevilor privind destinatia banilor.

Mai mult, elevii din mediul rural au folosit predominant bursa pentru caiete, carti, rechizite si articole de imbracaminte, pe cand cei din mediul urban au alocat o pondere mai mare pentru meditatii, articole de ingrijire personala sau distractii.

Ministrul Educatiei dezvaluie ca desi 60% dintre parinti s-au declarat multumiti de cuantumul burselor, raportul evidentiaza numeroase nemultumiri privind intarzierile de plata si nivelul considerat uneori insuficient. Daniel David a atras atentia ca aceste probleme administrative pot diminua increderea beneficiarilor si pot afecta perceptia generala a programului.

Datele studiului arata insa ca aproape toti elevii (99,7%) considera ca bursa le-a adus un beneficiu pozitiv. Doua treimi dintre acestia raporteaza o imbunatatire a performantei scolare autopercepute, iar cresterea motivatiei este resimtita cu precadere in licee, unde peste 70% dintre parinti au remarcat un interes mai mare al adolescentilor pentru studiu.

Ministrul Educatiei spune ca majoritatea profesorilor (75%) si directorilor de scoli (peste 80%) au observat o reducere considerabila a absenteismului si o crestere a prezentei la ore pentru elevii beneficiari de burse. Ministrul a explicat ca, in rural, bursele functioneaza ca un mecanism de participare continua, contribuind la reducerea riscului de abandon scolar.

Unii profesori au semnalat, totusi, efecte negative colaterale: cresterea nivelului de stres si presiunea pentru obtinerea unor note mari, transformand bursa intr-un scop in sine, fara un efort real de aprofundare a cunostintelor. Au fost raportate cazuri in care parintii au adoptat masuri coercitive pentru a-si motiva copiii sa mentina media necesara pentru bursa.

Ministrul Educatiei aduce in atentie ca raportul precizeaza ca rata de participare la examenele si evaluarile nationale nu a inregistrat variatii semnificative in cei doi ani de aplicare a noilor metodologii, conform analizelor suplimentare efectuate dupa sesiunea de bacalaureat din iunie 2025.

In acelasi timp, pragul de 30% stabilit pentru acordarea burselor de merit si rezilienta a fost considerat corect de aproximativ 72–73% dintre directori, diriginti, elevi si parinti, insa 16–22% dintre respondenti l-au considerat incorect, cei mai critici fiind parintii din mediul urban si dirigintii cu experienta de peste doua decenii.

Ministrul Educatiei a accentuat necesitatea clarificarii rolului bursei de rezilienta – fie ca masura de sustinere a performantelor, fie ca sprijin social pentru familii vulnerabile.

Daniel David a pledat pentru simplificarea procedurilor administrative prin standardizarea documentatiei si extinderea termenelor de depunere si verificare a dosarelor, crearea unor activitati de informare adaptate beneficiarilor si dezvoltarea unei platforme digitale care sa permita gestionarea online a cererilor.

Ministrul Educatiei afirma ca pentru asigurarea unui proces eficient, s-a propus revizuirea responsabilitatilor institutiilor implicate, cu transferarea atributiilor de gestionare a burselor sociale catre autoritatile locale si judetene, precum si asigurarea resurselor umane si materiale necesare, inclusiv colaborarea cu specialisti in domeniul financiar, juridic si social.

Potrivit ministrului, implementarea acestor recomandari va duce la un sistem de burse mai transparent, eficient si echitabil, contribuind la cresterea participarii la educatie si la performanta scolara a elevilor din intreaga tara.

author avatar
Redactia iDevice.ro