Comisia Europeană avertizează că, pe măsură ce sezonul estival atinge apogeul, pasagerii din întreaga Europă se pot aştepta la perturbări majore ale traficului aerian. Un oficial de rang înalt al Uniunii Europene avertizează că întârzierile din această vară vor egala, dacă nu vor depăşi, nivelul record consemnat anul trecut, considerat cel mai defavorabil de la începutul monitorizării statistice.
Comisia Europeană transmite că sistemul de control al traficului aerian operează în această perioadă la capacitate maximă şi se află în pragul colapsului. În zilele cu cel mai intens trafic, în spaţiul aerian comunitar sunt programate până la 37.000 de zboruri, pragul superior al ceea ce pot gestiona controlorii de trafic în condiţii normale. Această situaţie fragile este alimentată de un deficit acut de personal, erodarea infrastructurii tehnice şi solicitări tot mai mari din partea operatorilor aerieni.
Datele furnizate de Eurocontrol arată că, în primele luni ale anului curent, volumul traficului aerian a crescut cu aproximativ 5% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2024, iar întârzierile medii în gestionarea fluxului de zboruri au urmat aceeaşi tendinţă ascendentă. În absenţa unor măsuri rapide, capacitatea insuficientă a controlului aerian va genera „întârzieri considerabile şi, pe alocuri, anulări în nouă state membre, printre care Franţa, Germania, Grecia şi Spania” – destinaţii de top pentru turiştii din întreaga lume.
Disfuncţiile sunt amplificate de numeroasele acţiuni de protest declanşate de sindicatele controlorilor. În urmă cu doar câteva zile, două zile de grevă în Franţa, cauzate de nemulţumiri legate de echipamentele învechite și lipsa forței de muncă, au perturbat aproximativ 4.000 de zboruri la nivel continental. Potrivit Eurocontrol, numai ultima zi de protest a generat costuri de aproape 100 de euro pe minut pentru companiile aeriene şi pasageri. Ministrul francez al transporturilor, Philippe Tabarot, a avertizat că Air France–KLM s-a expus la pierderi de ordinul milioanelor de euro din cauza acestor disfuncționalități.
La acest tablou se adaugă și efectele schimbărilor climatice. Incendiile de vegetație, care au cuprins vaste zone din sudul Europei, au condus la închiderea temporară a aeroportului din Marsilia şi la restricții de acces în anumite zone turistice din Grecia, inclusiv vestita Acropole, afectată de valuri de căldură extremă. „Ne confruntăm cu un risc major legat de fenomene meteorologice severe, care devin tot mai frecvente și pot pune în pericol siguranța zborurilor”, a atras atenția un oficial de la Bruxelles.
În plus, războiul din Ucraina reduce semnificativ spațiul aerian accesibil companiilor europene, forțându-le să ocolească zone întinse, deși capacitatea de deviere este limitată de segmentarea fragmentară a gestionării traficului aerian pe plan continental. Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a transmis anterior miniștrilor de resort că este imperativ să asigure prezența efectivă a controlorilor în locațiile și intervalele orare cele mai solicitate, după ce a sesizat întârzierile tot mai dese în planificarea și desfășurarea fluxului aerian.
Reprezentanții Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA) cataloghează situația drept inacceptabilă, evidențiind absența unor sancțiuni pentru deficiențele repetate și subliniind discrepanța tot mai mare dintre obiectivele strategice și realitatea operativă.
În acest context, companiile aeriene solicită urgent finalizarea „Cerului unic european”, proiect ce ar permite alegerea rutelor directe, fără ocoliri multiple și timpi de zbor suplimentari, astfel încât rețeaua să poată face față cererii ridicate de mobilitate în interiorul blocului comunitar. În lipsa unor reforme rapide și ample, pasagerii europeni se pregătesc pentru o vară în care „Europa nu își poate permite haos pe cerul deasupra sa”.