Ministrul Educației, Daniel David, a semnat pentru școlile din toată România un nou și extrem de important ordinul al Guvernului României cu privire la înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică de planuri-cadru în învățământul liceal de stat, particular și confesional, o măsură menită să aducă un suflu inovator în curricula liceală.
Ministrul Educației a stabilit în mod oficial, documentului publicat de către minister, că programul va deveni operațional odată cu începerea anului școlar 2026–2027, oferind școlilor posibilitatea de a testa structuri curriculare adaptate nevoilor locale.
Conform ordinului, toate propunerile de planuri-cadru care urmează a fi pilotate de unitățile aprobate de Ministerul Educației și Cercetării trebuie să respecte condițiile de structură prevăzute în Anexa nr. 1, parte integrantă a actului normativ. Aceasta stabilește structura fundamentală a planurilor-cadru, inclusiv modul de organizare a disciplinelor și echilibrul dintre conținuturile teoretice și practice.
Ministrul Educației a stabilit că în subordinea directă a ministrului, se înființează Comisia națională de coordonare a programului de pilotare sistemică, al cărei efectiv urmează să fie aprobat printr-un ordin ulterior, emis în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare.
Comisia va oferi îndrumare și asistență tehnică unităților participante, sprijinind pregătirea și implementarea noilor planuri-cadru, diferite de varianta reglementată prin OMEC 4350/2025.
Ministrul Educației spune că una dintre atribuțiile cheie ale Comisiei este să ducă la îndeplinire prevederile articolului 8 din Anexa 1 la Ordinul nr. 4.575/2024, care reglementează metodologia-cadru de funcționare a unităților-pilot preuniversitare.
Totodată, Comisia va monitoriza derularea programului cu sprijinul structurilor menționate la articolul 6 al prezentului ordin, asigurând coerența și calitatea procesului educațional pilot.
Ministrul Educației afirmă inclusiv că evaluarea Programului Național de pilotare va fi coordonată de Comisie cu aportul Institutului de Științele Educației, al Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare și al Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic.
Pe baza analizelor acestor instituții, vor fi formulate recomandări privind adaptarea, extinderea sau încheierea pilotării, pentru a fundamenta deciziile autorităților de resort.
Activitatea Comisiei este neremunerată, însă membrii pot beneficia de decontarea cheltuielilor de deplasare conform legii, pentru a asigura accesul egal al experților și cadrelor didactice în proces. Această prevedere urmărește implicarea voluntară și dedicată a specialiștilor, fără a adăuga costuri suplimentare la bugetele instituțiilor școlare.
Ministrul Educației vrea ca planul-cadru din Anexa 1 poate fi adoptat și adaptat în orice unitate de învățământ liceal de stat, particulară sau confesională, în școlile cu predare în limbile minorităților naționale, precum și pentru clase cu predare intensivă sau bilingvă, pentru învățământul liceal special și alternative educaționale în toate filierele și profilurile oferite.
Programul urmărește crearea unui cadru flexibil de elaborare a planurilor-cadru, capabil să răspundă specificului regional și profilului elevilor. Pilotarea sistemică oferă școlilor libertatea de a experimenta modele curriculare locale, urmând să fie extinse cele mai eficiente soluții la nivel național.
Ministrul Educației consideră că în perioada următoare, Ministerul va stabili lista unităților-pilot și va organiza sesiuni de formare pentru cadrele didactice implicate. Comisia va demara evaluările metodologice și va urmări implementarea pe parcursul anului școlar 2026–2027, cu primele rapoarte așteptate în vara anului 2027, moment în care se va decide extinderea programului.
Reacțiile mediului educațional sunt deja anticipate cu interes, iar demersul ar putea reprezenta un pas major în modernizarea învățământului liceal românesc. Printr-o abordare participativă și bazată pe date, pilotarea sistemică a planurilor-cadru promite să consolideze relevanța și calitatea pregătirii elevilor pentru provocările secolului XXI.