Ministrul Educației: 2 Anunțuri Importante privind Planurile pentru Învățământul din România

Ministrul Educației 2 Anunțuri Importante Planurile Învățământul România

Ministrul Educației, Daniel David, a transmis un mesaj adresat colegilor din sistem în care clarifică poziția sa față de dezbaterile stârnite de „masteratul didactic” și anunță constituirea Comisiei Naționale de Coordonare a Programului de pilotare sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal.

Ministrul Educației subliniază că discuțiile actuale privind masteratul sunt doar în faza de propuneri, nu de decizii, și insistă că materialul este în transparență publică tocmai pentru a colecta sugestii argumentate.

Daniel David recunoaște că atenția sa este concentrată în prezent pe măsurile fiscal-bugetare necesare în contextul crizei, pentru ca sistemul educație–cercetare să poată funcționa din toamnă. Cu toate acestea, semnalele venite din partea cadrelor didactice l-au determinat să acorde un plus de atenție subiectului masteratului didactic.

Ministrul Educației amintește că formula actuală este impusă de legea în vigoare, însă își asumă că, la finalul procesului, va susține o formă de pregătire didactică universitară „adecvată”, aliniată bunelor practici europene și gândită astfel încât să nu interfereze, ci să se potențeze reciproc cu pregătirea de specialitate a viitorilor profesori.

Daniel David îi invită pe toți cei interesați să trimită propuneri constructive în termenul legal, pentru a se putea identifica cea mai bună soluție. El nu exclude modificări la nivel de lege, dacă acestea se vor dovedi necesare. „Avem vreme să facem lucrurile temeinic, instituțional, constructiv, eficient și fără grabă”, punctează David, pledând pentru un proces solid, fără precipitări.

În paralel cu această dezbatere, ministrul a anunțat că a numit recent Comisia Națională de Coordonare a Programului de pilotare sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal. Conform descrierii sale, componența comisiei reflectă o diversitate semnificativă de experiențe profesionale: membri proveniți din diferite niveluri ale sistemului de învățământ și din domenii complementare, cercetători în pedagogie și politici curriculare din universități prestigioase din țară și din străinătate, experți în design curricular, pionieri ai pilotării în liceu, specialiști în leadership și management.

Ministrul Educației consideră că această combinație de perspective asigură o coordonare fundamentată a programului de pilotare. Rolul comisiei depășește o simplă validare binară a unui proiect. Ea va acorda îndrumare și asistență liceelor interesate de mai multă flexibilitate și autonomie în adaptarea ofertei educaționale la specificul local, la interesele elevilor și la resursele umane și materiale disponibile.

În comisie se regăsesc persoane care au experiență directă cu modele curriculare de succes din Statele Unite, Australia, țările nordice sau cu modelul Bacalaureatului Internațional, ceea ce, în viziunea ministrului, transformă acest for într-un partener autentic de discuție, nu într-un corp de control.

Pentru liceele care doresc să piloteze arhitecturi curriculare descentralizate, comisia ar trebui să devină un sprijin real, oferind orientare spre modele care au demonstrat rezultate. Urmează ca, în perioada imediat următoare, comisia să se întrunească pentru a stabili procedura și calendarul demarării pilotării, pas esențial în direcția redefinirii planurilor-cadru la nivel liceal.

Prin mesajul său, ministrul își propune să tempereze polemicile și să reorienteze dezbaterea către un cadru instituționalizat, în care feedbackul argumentat să fie valorizat, iar schimbările, chiar și cele ce ar presupune ajustări legislative, să fie construite pe baze solide și în ritmul potrivit.

author avatar
Redactia iDevice.ro