Ministrul Transporturilor Anunță Măsurile de Austeritate Decise și Problemele Coaliției PSD – PNL

Ministrul Transporturilor Anunță Măsurile Austeritate Decise Problemele Coaliției PSD - PNL

Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban,  a anunțat setul de măsuri convenite după discuțiile cu directorii generali și financiari ai CFR Infrastructură și CFR Călători. Conducerile celor două companii, dar și echipele executive ale filialelor Informatică Feroviară, Electrificare CFR, Tipografică Feroviară și SCRL Brașov, vor accepta o reducere de 10% a indemnizațiilor. Ministrul consideră că este un gest necesar, un semnal de responsabilitate și solidaritate la vârful sistemului feroviar.

Ministrul Transporturilor că, din prima zi de mandat, a declanșat un amplu proces de eficientizare și optimizare a cheltuielilor în structurile aflate în subordinea ministerului. La CFR Infrastructură, pe lângă diminuarea indemnizațiilor, „s-a luat o decizie curajoasă”: pentru un număr restrâns de angajați, programul de lucru va fi scurtat la patru zile pe săptămână, fără a periclita siguranța circulației. Calculul este ferm: economia vizată se ridică la circa 3,25 milioane de lei lunar.

În paralel, compania implementează „un sistem clar de reorganizare, optimizare și funcționare” a subunităților din teritoriu. Ținta financiară anunțată este de aproape 57 de milioane de lei economisiți anual. Totodată, se renunță la materialul rulant tehnologic învechit, care poate fi casat și valorificat, măsură ce ar putea aduce până la sfârșitul anului aproximativ 8,7 milioane de lei în buget.

Toate acestea se derulează, subliniază ministrul, în timp ce CFR Infrastructură continuă transformarea căii ferate prin proiecte strategice moderne, finanțate din fonduri europene nerambursabile.

La CFR Călători, direcția este similară: „Reducem cheltuielile nejustificate și utilizăm mai bine banii publici”, spune Șerban. El însumează economii estimate la peste 130 de milioane de lei până la finalul anului.

Suspendarea trenurilor neperformante ar aduce 40 de milioane de lei, neacordarea orelor suplimentare și festive – 47 de milioane, iar demersurile către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, pentru redimensionarea volumului de activitate și majorarea valorii unitare, încă 40 de milioane. La acestea se adaugă 0,3 milioane de lei prin reducerea indemnizațiilor conducerii și 1,5 milioane prin sistarea cumulului pensie–salariu.

Ministrul mai anunță „un amplu proces de actualizare a indicatorilor de performanță” pentru toate companiile din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, insistând că rezultatele trebuie evaluate după criterii clare, asumate și adaptate realității economice. Însă discursul său se mută și pe teren politic. La doar o lună de la instalarea noului guvern – susținut de PSD, PNL, USR, UDMR și minorități – „au apărut, absolut normal, și primele puncte de vedere diferite”.

Ciprian Șerban avertizează că măsurile de austeritate propuse de premierul Ilie Bolojan, „în numele reducerii deficitului”, tind să creeze tensiune atât în rândul populației, cât și al autorităților publice locale. Ca ministru, spune că a început deja demersurile pentru tăierea cheltuielilor din instituțiile și companiile pe care le coordonează și promite efecte vizibile „foarte repede”.

Pe de altă parte, ca prim-vicepreședinte al Organizației PSD Neamț, el își exprimă deschis nemulțumirea față de blocarea proiectelor din programul Anghel Saligny. Sunt proiecte vitale – rețele de apă, canalizări, gaze – care ridică standardul de viață în mediul rural și reprezintă un factor important pentru reîntoarcerea românilor acasă. „Să nu uităm: noi, PSD, avem cel mai mare număr de parlamentari din coaliție și poziția noastră trebuie să conteze!”, punctează Șerban.

În final, strategia lui Ciprian Șerban îmbină austeritatea asumată și reorganizarea internă cu fermitatea politică față de decizii considerate dăunătoare comunităților. Pentru el, responsabilitatea nu este doar un slogan, ci condiția fără de care performanța – fie ea economică, administrativă sau politică – nu poate fi cerută și nici obținută.