Ministrul Energiei: Explicații Privind Stabilitatea Pieței de Carburanți din România

Ministrul Energiei piata carburanti

Ministerul Energiei a emis, marți, o informare de presă prin care aduce în atenția publică detalii privind perturbările recente în lanțul de aprovizionare cu țiței al rafinăriei Petrobrazi. Conform declarației oficiale a ministrului Daniel David, compania OMV Petrom a recepționat, între 16 și 18 iulie, un vas încărcat cu 92.000 de tone de țiței provenit din portul Ceyhan, Turcia, care s-a dovedit a fi contaminat cu cloruri organice.

După analiza inițială la sosire și repetiția testelor la descărcare, reprezentanții OMV Petrom au constatat concentrații de cloruri organice neconforme cu standardele industriei. În aceste condiții, s-a decis returnarea sau refuzul la încărcare a unui al doilea transport de aceeași dimensiune, astfel că, în total, 184.000 de tone de țiței de import au fost retrase din lanțul de aprovizionare al rafinăriei de la Petrobrazi.

Potrivit ministrului Energiei, decizia companiei a fost determinată nu doar de neconformitatea loturilor contaminate, ci și de imposibilitatea ca celelalte rafinării din România să preia cantități din țițeiul afectat. De asemenea, blocarea principalelor surse internaționale alternative – conductele BTC (Baku–Tbilisi–Ceyhan) și CPC (Caspian Pipeline Consortium) – a agravat situația, reducând opțiunile de aprovizionare pe termen scurt.

Având în vedere proporțiile perturbării – echivalentul a peste 180.000 de tone indisponibile – OMV Petrom a solicitat autorităților eliberarea temporară a unor cantități din stocurile de urgență: 80.000 de tone de țiței și 30.000 de tone de motorină. Scopul declarat este asigurarea continuității operațiunilor rafinăriei Petrobrazi și menținerea echilibrului în piața internă de produse petroliere, astfel încât să fie evitate creșteri abrupte de prețuri sau chiar blocaje în aprovizionarea cu carburanți.

Ministrul Daniel David a explicat că eliberarea de produse din stocurile de urgență este posibilă numai după declararea unei situații de urgență la nivel de criză și notificarea prealabilă a Comisiei Europene – DG Energy. În contextul de față, autoritățile române au emis o astfel de declarație, considerând că disfuncționalitățile în lanțul de aprovizionare generează o criză locală ce poate afecta siguranța energetică și stabilitatea pieței.

Ulterior, Ministerul Energiei a transmis către oficialii europeni notificarea necesară și a autorizat ridicarea din stocurile constituite de OMV Petrom. Măsura are ca efect imediat punerea la dispoziție a materiilor prime și a produselor finite – țiței și motorină – pentru a interveni în cazul unei eventuale opriri a rafinăriei sau al unei penurii de carburanți pe piață.

În expunerea sa, demnitarul a subliniat importanța reacțiilor rapide în situații de acest tip, când contaminarea unor loturi de materie primă poate avea consecințe directe asupra producției interne și asupra siguranței energetice naționale. Daniel David a precizat că situația creată în portul Ceyhan scoate în evidență necesitatea unei monitorizări stricte a calității țițeiului importat și consolidarea instrumentelor de răspuns în caz de criză.

Pe termen mediu și lung, ministerul intenționează să reevalueze procedurile de selecție a furnizorilor străini de țiței și să accelereze diversificarea surselor de aprovizionare, astfel încât România să nu mai depindă exclusiv de conductele regionale susceptibile la perturbări. De asemenea, se va analiza posibilitatea creșterii capacităților de stocare internă, pentru a face față mai eficient unor situații similare pe viitor.

Până la implementarea acestor măsuri strategice, eliberarea produselor din rezerva de stat și decizia OMV Petrom de a refuza loturile contaminate reprezintă, potrivit autorităților, cea mai fiabilă soluție pentru a evita orice derapaj pe piața de carburanți și pentru a asigura funcționarea neîntreruptă a rafinăriei Petrobrazi.