Doua Actiuni Oficiale de ULTIMA ORA ale Ministrului Mediului cu Impact pe Termen Scurt si Lung in Romania

Doua Actiuni Oficiale ULTIMA ORA Ministrului Mediului Impact Termen Scurt Lung Romania
Ministrul Mediului, Diana Buzoianu.

Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, incearca sa schimbe tonul in doua dosare grele, dar care vor avea un impact mare in Romania atat in perioada imediat urmatoare, cat si pe termen lung: cine conduce temporar Romsilva si cum arata sprijinul pentru masini mai curate.

Ministrul Mediului anunta ca luni va fi organizata, in premiera, o dezbatere publica alaturi de societatea civila, fix inainte ca membrii Consiliului de Administratie al regiei sa aleaga directorul general interimar. Ideea este simpla: cei care iau decizia sa auda direct ce asteptari exista pentru mandatul care urmeaza.

Diana Buzoianu afirma ca procesul de selectie a fost, de altfel, redesenat. Pentru prima oara in istoria Romsilva s-a lansat un apel public pentru functia de director general interimar. Douazeci si cinci de candidati au depus dosare, iar saptesprezece au indeplinit conditiile si au intrat in interviuri, intinse pe durata a doua zile.

Ministrul Mediului spune ca toate audierile au fost inregistrate si ca vor fi facute publice, un gest gandit sa ridice nivelul de transparenta intr-o institutie cu mize majore pentru padurile Romaniei.

Daca cineva vrea sa participe la discutia de luni, se poate inscrie pana duminica, ora 20.00, prin formularul indicat de minister, disponibil si pe site-ul institutiei. Buzoianu vorbeste despre „un pas mic, dar important” pentru a aseza la aceeasi masa administratia, expertii si vocile civice.

In logica pe care o propune, podurile construite acum ar trebui sa conteze pe termen lung: mai multa incredere, mai putine suspiciuni si un dialog real atunci cand se decid lucruri care ating direct patrimoniul forestier.

Ministrul Mediului trimite spre consultare publica Ghidul de finantare pentru Programul Rabla Auto 2025. Mesajul tintei ramane neschimbat: mai putina poluare si o tranzitie treptata catre mobilitate curata. Buzoianu spune ca Rabla nu inseamna doar inlocuirea unei masini vechi, ci un instrument prin care cetatenii pot face pasi concreti catre un aer mai respirabil.

Ajustarea ecotichetului pentru autovehicule electrice este justificata, in viziunea sa, de constrangerile bugetare, cu promisiunea ca astfel mai multi romani vor putea accesa sprijinul in acest an.

Un alt accent pus de ministra tine de stabilitatea finantarii. Intentia declarata este ca programul sa capete o baza mai predictibila in anii urmatori, prin acoperirea costurilor din Fondul Social pentru Clima. Documentul scos in dezbatere include modificarile prevazute de OUG 41/2025 si traseaza masuri noi pentru a impinge investitiile verzi dincolo de declaratii.

Ministrul Mediului explica si ca, pe scurt, noutatea centrala din ghid: ecotichetul pentru masinile 100% electrice sau cu pila de combustie pe hidrogen este stabilit la 18.500 lei. Sprijinul se acorda, ca si pana acum, prin Administratia Fondului pentru Mediu.

Restul valorilor raman neschimbate: 15.000 lei pentru plug-in hybrid sau motocicleta electrica, 12.000 lei pentru hibrid, respectiv 10.000 lei pentru un autovehicul cu motor termic nou (inclusiv variantele pe GPL sau GNC) ori pentru motocicleta.

Privite impreuna, anunturile tinute de Diana Buzoianu mizeaza pe aceeasi idee: deciziile importante trebuie luate la vedere, cu reguli clare si cu participare reala. Publicarea interviurilor pentru Romsilva si consultarea pe Rabla 2025 sunt, in aceasta cheie, semnale ca ministerul vrea sa isi asume un standard de transparenta mai ridicat.

Ramane de vazut daca pasii anuntati vor convinge si daca mecanismele deschise acum vor ramane regula, nu exceptia. Pentru moment, insa, mingea este in terenul publicului: inscrierile la dezbatere sunt deschise, iar ghidul Rabla asteapta propuneri si critici.

author avatar
Redactia iDevice.ro