Ministrul Educatiei, Daniel David, marcheaza Ziua Internationala a Profesorului cu un apel la reforme si cu un proiect de pact national pentru deceniul 2026–2036. In mesajul transmis duminica, 5 octombrie 2025, oficialul subliniaza ca sarbatoarea, asumata la nivel international pornind de la angajamentul UNESCO, este prilejul cel mai potrivit pentru a evidentia rolul esential al cadrelor didactice si pentru a fixa directia in care trebuie sa mearga sistemul.
Ministrul Educatiei descrie anul 2025 drept probabil cel mai periculos pentru Romania dupa 1989, in conditiile in care crizele politice si economice interne se suprapun peste un razboi la granita, atacuri hibride si reasezari ale ordinii mondiale. In acest context, presiunile bugetare si schimbarea continua apasa asupra scolii, dar ministrul sustine ca tocmai asemenea momente arata forta educatiei: capacitatea de a transforma criza in progres si incertitudinea in sens.
Daniel David reaminteste ca, asa cum a consemnat in „Raportul dupa X luni de mandat”, a acceptat masuri fiscal-bugetare in educatie si cercetare – nedorite, dar necesare – cu doua limite ferme: principiul rationalitatii, ancorat in bune practici europene si suport stiintific, si principiul decentei, adica nivelul pe care tara si-l poate permite acum. Obiectivul imediat, afirma ministrul, a fost protejarea salariilor si a burselor.
Angajamentele pe care si le asuma merg pe trei orizonturi: pe termen scurt, fara reduceri salariale si fara concedieri; pe termen mediu, configurarea unui salariu decent, plecand de la salariul mediu brut pe economie pentru profesorul debutant sau asistentul universitar; pe termen lung, intr-o noua arhitectura institutionala descrisa prin Raportul QX, atragerea de resurse pentru a atinge, pana in 2030, 15% din bugetul general consolidat (pe cheltuieli) pentru educatie si 1% din PIB pentru cercetare.
Demersul de pana acum, spune el, a dus atat la eficientizare financiara, cat si la chestionarea paradigmelor vechi, creand o platforma pentru reforme rationale aliniate la cele mai bune practici UE/OECD.
Ministrul insista ca este fundamental sa nu se revina la vechile paradigme, intrucat sistemul actual produce niveluri de analfabetism functional care paralizeaza tara. Daca lumea se schimba, insista David, si educatia trebuie sa se schimbe pentru a ramane relevanta; altfel, riscul este al unei civilizatii esuate, impinse inspre obscurantism si dependenta tehnologico-stiintifica. In locul reparatiilor punctuale, el invita intreaga comunitate scolara sa proiecteze impreuna un model nou, in care fiecare copil si profesor sa-si poata atinge potentialul.
Pentru a ancora aceasta viziune, Daniel David propune un PACT pentru Deceniul Educatiei si Cercetarii in Romania, 2026–2036, cu trei prevederi clare: cresterea anuala a bugetelor pentru educatie si cercetare, in termeni nominali si raportat la PIB; mentinerea celor doua domenii sub aceeasi autoritate nationala, pentru coerenta in dezvoltarea societatii bazate pe cunoastere; si alinierea masurilor majore la practicile UE/OECD, cu prezentarea publica a oricarei abateri si a argumentelor aferente.
Mesajul se incheie cu multumiri adresate profesorilor, elevilor, studentilor, parintilor si partenerilor scolii. Ministrul apreciaza rabdarea, implicarea si demnitatea cu care acestia isi fac datoria, salutand in mod special pe cei care, in vremuri complicate, si-au exprimat nemultumirile cu onoare si au ales sa ramana parte a solutiei. La multi ani tuturor oamenilor educatiei, este concluzia sa, intr-o zi dedicata recunoasterii rolului pe care il joaca in formarea generatiilor viitoare.



















