Ordinul Ministerial de Importanta Nationala Semnat de Ministrul Educatiei, ce Prevederi de Ultima Ora Include

Ordinul Ministerial Importanta Nationala Semnat Ministrul Educatiei Prevederi Ultima Ora Include

Ministrul Educatiei, Daniel David, a semnat un ordin ministerial prin care a aprobat Programul de prevenire a violentei si a infractiunilor in mediul scolar „Impreuna prindem curaj”. Documentul stabileste un buget total de 1.900.000 lei, directionat catre inspectoratele scolare judetene si Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, pentru derularea masurilor intre 15 octombrie si 15 decembrie 2025.

Ministrul Educatiei stabileste in mod oficial ca programul este definit in anexele ordinului, care descriu atat continutul, cat si modalitatea de finantare. Finantarea provine din Mecanismul national de sustinere a prevenirii criminalitatii si este acordata ca suplimentare la bugetul inspectoratelor.

Daniel David afirma ca, in baza ordinului, sumele sunt incadrate la capitolul 65.01 „Invatamant”, titlul 57 „Asistenta sociala”, iar fondurile vor fi distribuite catre unitatile de invatamant selectate. Listele cu beneficiarii sunt transmise de directorii Centrelor Judetene de Resurse si Asistenta Educationala si de Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala, in urma evaluarii proiectelor depuse de scoli.

Ministrul Educatiei precizeaza ca bugetul pe judet si pentru municipiul Bucuresti este diferentiat in functie de dimensiunea populatiei scolare, iar sumele alocate sunt mentionate in Anexa 2 a ordinului. Directia Generala Echitate si Performanta in Invatamantul Preuniversitar, inspectoratele scolare, centrele judetene si unitatile de invatamant sunt responsabile de aplicarea prevederilor, fiecare pe linia sa de competenta, astfel incat masurile sa fie implementate la timp.

Programul „Impreuna prindem curaj” are ca obiectiv principal cresterea sigurantei in scoli si intarirea colaborarii dintre actorii educationali. Se urmareste crearea unui climat sigur, primitor si de sustinere pentru prescolari, elevi, personalul unitatilor si parinti, pentru ca fiecare comunitate scolara sa dispuna de instrumente clare de interventie.

Ministrul Educatiei spune si ca un accent consistent este pus pe imbunatatirea relatiilor dintre scoala, familie si copii, astfel incat victimele sa primeasca sprijin pentru gestionarea momentelor traumatice, iar autorii faptelor sa fie indrumati sa isi corecteze comportamentele.

Un alt obiectiv urmareste motivarea elevilor sa raporteze faptele de violenta si incurajarea martorilor sa adopte strategii active de sustinere a victimelor si de descurajare a agresiunilor. Programul vizeaza si dezvoltarea abilitatilor sociale si emotionale, cresterea capacitatii de identificare, interpretare si exprimare a emotiilor, precum si exersarea autocontrolului si a autoreglarii intr-o maniera constructiva, atat fata de sine, cat si fata de ceilalti membri ai comunitatii scolare.

Ministrul Educatiei aduce in atentie si ca actuala componenta preventiva este completata de un mesaj de responsabilizare. Ordinul solicita constientizarea consecintelor asociate savarsirii faptelor de violenta si a infractiunilor, cu scopul reducerii riscurilor si al cresterii nivelului de siguranta in mediul scolar.

Abordarea propusa mizeaza pe combinarea sprijinului acordat elevilor cu aplicarea coerenta a regulilor la nivel institutional. Bugetul maxim care poate fi alocat unei unitati de invatamant este de 5.000 lei. Selectia scolilor beneficiare se face pe baza proiectelor transmise si evaluate la nivelul CJRAE si CMBRAE, iar listele finale sunt comunicate inspectoratelor pentru distribuirea fondurilor.

Dupa transfer, inspectoratele vor opera suplimentarile bugetare si vor asigura implementarea masurilor, in coordonare cu unitatile de invatamant si cu structurile desemnate prin ordin.

Ministrul Educatiei fixeaza prin acest ordin un calendar scurt, cu termene clare si atributii precise, si introduce un circuit financiar explicit, de la Mecanismul national de sustinere a prevenirii criminalitatii pana la nivelul fiecarei scoli.

Daniel David subliniaza ca rezultatele depind de colaborarea dintre administratie, personalul din scoli, elevi si parinti, precum si de mobilizarea rapida a resurselor in perioada stabilita. Detaliile financiare si lista alocarilor sunt prezentate in Anexa 2 a ordinului ministerial.

author avatar
Redactia iDevice.ro