- Comisia Europeana lanseaza un pachet amplu dedicat transporturilor feroviare si combustibililor durabili.
- Institutia europeana propune o retea feroviara de mare viteza pana in 2040, cu legaturi rapide intre marile capitale europene.
- Comisia Europeana isi concentreaza investitiile pe combustibili regenerabili pentru aviatie si transport naval.
- Comisia Europeana vizeaza mobilizarea a cel putin 2,9 miliarde de euro prin instrumente europene pana in 2027.
- Comisia Europeana isi reafirma rolul de lider in tranzitia catre o economie europeana neutrala climatic.
Comisia Europeana a adoptat un pachet cuprinzator pentru transporturi care plaseaza in centru competitivitatea si sustenabilitatea. Obiectivul este ca sistemul de mobilitate al Uniunii sa devina mai eficient, mai interconectat, mai accesibil si mai curat.
Comisia Europeana indica doua directii strategice: extinderea transportului feroviar de mare viteza si accelerarea investitiilor in combustibili regenerabili cu emisii reduse de carbon. Prin acest pachet, Comisia Europeana vrea ca infrastructura si energia sa lucreze impreuna pentru a sprijini economia, turismul si tintele climatice.
Retea feroviara de mare viteza pana in 2040
Noul Plan de actiune pentru transportul feroviar de mare viteza stabileste pasii pentru o retea europeana mai rapida si mai bine interoperabila pana in 2040.
Bazandu se pe reteaua TEN T, Comisia Europeana doreste conectarea principalelor noduri urbane la viteze de cel putin 200 de kilometri pe ora, astfel incat trenul sa devina alternativa preferata la zborurile pe distante scurte.
Planul vizeaza timpi de calatorie semnificativ redusi, de la patru ore intre Berlin si Copenhaga pana la sase ore intre Sofia si Atena, precum si noi legaturi precum Paris Lisabona via Madrid sau conectivitate imbunatatita intre capitalele baltice.
Comisia Europeana propune patru directii majore de actiune. Prima este eliminarea blocajelor transfrontaliere prin termene obligatorii pana in 2027 si identificarea optiunilor pentru viteze de peste 250 de kilometri pe ora acolo unde este viabil economic.
A doua este o strategie coordonata de finantare, cu un dialog structurat cu statele membre, industria si finantatorii, care sa conduca la un Acord privind transportul feroviar de mare viteza. A treia vizeaza imbunatatirea conditiilor de piata pentru industria feroviara si operatori, prin reguli mai atractive, sisteme moderne de bilete si rezervari, piete second hand pentru material rulant si management digital armonizat la nivel de UE.
A patra directie are in vedere consolidarea guvernantei, astfel incat administratorii de infrastructura sa coordoneze capacitatea pentru servicii transfrontaliere pe distante lungi. Prin acest pachet, Comisia Europeana urmareste si reducerea congestiei, eliberarea liniilor conventionale pentru trenurile de noapte si marfa, precum si sprijinirea mobilitatii militare.
By accelerating domestic production of biological and non-biological fuels, Europe can:
✅Boost its competitiveness
📉 Reduce its energy dependency on fossil fuels
⚡Lead the clean-energy transition
🍃 Achieve climate neutrality by 2050Learn more: 🔗https://t.co/1WJF2ClCQq
— European Commission (@EU_Commission) November 7, 2025
Planul de investitii pentru combustibili durabili
A doua componenta a pachetului este Planul de investitii pentru transporturi durabile, STIP, prin care Comisia Europeana vizeaza cresterea accelerata a productiei de combustibili regenerabili si cu emisii reduse de carbon, in special pentru aviatie si transportul pe apa.
Pentru a indeplini obiectivele RefuelEU Aviation si FuelEU Maritime, pana in 2035 vor fi necesare aproximativ 20 de milioane de tone de combustibili durabili, ceea ce presupune investitii totale estimate la 100 de miliarde de euro. Comisia Europeana transmite astfel un semnal clar investitorilor ca obiectivele climatice ale Uniunii raman ferme si ca tranzitia energetica este sprijinita institutional.
STIP prevede mobilizarea a cel putin 2,9 miliarde de euro prin instrumente europene pana in 2027. Din aceasta suma, cel putin 2 miliarde de euro sunt alocate prin InvestEU pentru combustibili alternativi durabili, 300 de milioane de euro prin Banca Europeana de Hidrogen pentru combustibili pe baza de hidrogen in aviatie si transport maritim, 446 de milioane de euro prin Fondul de Inovare pentru proiecte de combustibili sintetici si 133,5 milioane de euro prin programul Orizont Europa pentru cercetare si inovare in domeniul combustibililor.
Comisia Europeana pregateste, impreuna cu statele membre, o coalitie pilot eSAF Early Movers, destinata sa mobilizeze cel putin 500 de milioane de euro pentru proiecte de combustibili sintetici pentru aviatie.
Prin imbinarea modernizarii infrastructurii feroviare cu transformarea pietei combustibililor pentru transport, Comisia Europeana propune o schimbare structurala a mobilitatii europene. Reteaua de trenuri de mare viteza proiectata pentru 2040, sustinuta de productia interna de biocombustibili si e combustibili, poate reduce dependenta de combustibili fosili importati si poate creste competitivitatea industriilor din Uniune.

















