Problema de care Sufera Invatamantul Romanesc, Explicatiile Ministrului Educatiei pentru Parinti, Profesori si Elevi

ministrul educatiei problema sufera invatamantul


  • Ministrul Educatiei vorbeste despre limitele paradigmelor din anii 90 si mostenirea comunista.
  • Ministrul Educatiei explica de ce planurile cadru de liceu trebuie regandite pentru lumea moderna.
  • Ministrul Educatiei cere o schimbare de mentalitate in inspectoratele scolare si in evaluare.
  • Ministrul Educatiei subliniaza ca problema nu este o boala, ci o neadecvare la societatea actuala.

Ministrul Educatiei, Daniel David, pleaca de la ideea ca problemele, teoretice sau practice, pot fi descoperite si chiar inventate, iar acest demers creativ sta la baza schimbarilor de paradigma. Ministrul Educatiei explica faptul ca nu mai este suficient un progres lent in interiorul unor reguli vechi, ci este nevoie de transformari „disruptive” ale cunoasterii si ale modului in care functioneaza scoala.

Ministrul Educatiei afirma ca dezbaterea privind noile planuri cadru de la liceu este un exemplu clar, sustine Ministrul Educatiei. Ministrul Educatiei arata ca paradigmele sociale si economice ale civilizatiei se modifica rapid, iar sistemul de invatamant a ramas blocat in tipare din anii 90, cu radacini in perioada comunista. „In aceste paradigme nu mai putem creste si ele nu mai sunt adecvate lumii moderne”, sustine Ministrul Educatiei.

Ministrul Educatiei despre planuri cadru, manuale si evaluari

Ministrul Educatiei spune ca, atunci cand vorbeste despre o noua paradigma, se refera la elemente esentiale: ce continuturi se predau, prin ce metode, cum arata manualele, cum este gandit timpul de lucru al profesorilor si cum sunt facute evaluarile. Pentru Ministrul Educatiei, toate acestea sunt „lucruri cheie, lucruri fundamentale” care trebuie regandite coerent, nu doar ajustate punctual.

El critica faptul ca proceduri precum titularizarea, evaluarea nationala sau modul de calcul al timpului de lucru al cadrelor didactice au ramas aproape neschimbate „de ani si ani si ani”. Ministrul Educatiei considera ca tocmai aceasta inertie impiedica adaptarea scolii la cerintele societatii moderne si la asteptarile elevilor si parintilor.

Ministrul Educatiei: nu este o boala, ci neadecvarea sistemului

Raspunzand unor interpretari alarmiste, Ministrul Educatiei precizeaza ca nu este vorba de o „boala” a sistemului sau a oamenilor din educatie. Chiar daca vine din zona psihologiei clinice, el refuza sa puna diagnostice si vorbeste despre „o simpla neadecvare a sistemului la societatea moderna”. Tocmai de aceea, Ministrul Educatiei insista asupra unei schimbari de mentalitate in inspectorate si in toate institutiile cheie ale sistemului.

Mesajul transmis de Ministrul Educatiei este ca Romania a ajuns la limita a ceea ce poate obtine in vechile paradigme. Fara o schimbare profunda a planurilor cadru, a manualelor, a evaluarii si a modului in care intelegem munca profesorilor, avertizeaza Ministrul Educatiei, scoala nu va putea tine pasul cu lumea moderna, concluzioneaza Daniel David.