Compania Nationala de Investitii Rutiere a facut un nou pas decisiv pentru Autostrada Unirii A8, a anuntat luni Ciprian Serban. Potrivit lui Ciprian Serban, a fost emis Ordinul de Incepere pentru etapa de proiectare a lotului 2B Grinties Pipirig, considerat cel mai dificil tronson al autostrazii. Ciprian Serban a subliniat ca acest ordin marcheaza intrarea pe un fagas concret a unui proiect asteptat de intreaga regiune, iar Ciprian Serban spune ca termenele din Legea Autostrazii A8 vor fi respectate.
Contractul pentru acest lot, cu o valoare de 5,97 miliarde lei si o durata de 54 de luni, a fost deja semnat, a reamintit Ciprian Serban. Ciprian Serban a explicat ca data de incepere a contractului a fost stabilita pentru 30.03.2026, astfel incat lucrarile de executie sa poata incepe in 2027, conform calendarului legal. „Ne-am asumat ca Autostrada A8 nu mai ramane doar pe hartie”, a declarat Ciprian Serban, insistand ca ritmul din etapa de proiectare va fi unul alert. In viziunea lui Ciprian Serban, acest lot este cheia pentru functionarea coerenta a intregului traseu.
Lotul 2B Grinties Pipirig are o lungime de 31,5 kilometri pe teritoriul judetului Neamt si reprezinta, potrivit lui Ciprian Serban, un proiect cu o complexitate tehnica deosebita. Ciprian Serban a aratat ca pe acest tronson vor fi realizate 16 tuneluri, cel mai lung avand 940 de metri, precum si 60 de poduri si viaducte, doua dintre ele depasind 1.000 de metri lungime. „Cel mai lung pod va fi peste raul Bistrita, cu 1.275 de metri”, a precizat Ciprian Serban, subliniind ca aproximativ 20 de kilometri de pasaje si tuneluri vor reprezenta aproape 70% din lungimea lotului. Pentru Ciprian Serban, aceste cifre confirma complexitatea fara precedent a investitiei.
Un alt element accentuat de Ciprian Serban este conectivitatea lotului cu restul Autostrazii A8. Ciprian Serban a explicat ca pentru legatura cu lotul 2A Ditrau Grinties, aflat acum in proiectare, este prevazut un nod rutier in apropiere de Tulghes. La est, a detaliat Ciprian Serban, pentru conexiunea cu lotul 2C Pipirig Vanatori Neamt (Leghin) a fost gandita o descarcare provizorie, astfel incat tronsonul sa poata functiona independent. Prin aceasta abordare, considera Ciprian Serban, traficul va putea fi preluat etapizat, pe masura ce fiecare lot este finalizat.
In paralel cu proiectele de infrastructura rutiera, Ciprian Serban a vorbit si despre modernizarea gariilor din marile orase. Invitat la sedinta Asociatiei Municipiilor din Romania, Ciprian Serban a relatat ca majoritatea primarilor si-au exprimat intentia de a intra intr-un parteneriat cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, prin CFR SA, pentru a moderniza garile din localitatile lor. „Aceste cladiri emblematice la inceputul secolului au intrat, fara investitii majore, in diverse stari de degradare”, a avertizat Ciprian Serban, pledand pentru interventii rapide.
Pentru a pune in practica aceste planuri, a fost decisa infiintarea unui grup de lucru format din specialisti ai ministerului si reprezentanti ai AMR. Ciprian Serban a explicat ca acest grup va avea misiunea de a crea cadrul legal pentru parteneriatele necesare modernizarii gariilor, fiecare proiect urmand sa fie discutat separat, cu rapoarte de progres transmise o data la doua saptamani.
In opinia sa, coordonarea stransa dintre autoritatile centrale si administratiile locale este singura cale prin care Autostrada A8 si garile Romaniei pot deveni proiecte concrete, vizibile pentru cetateni, iar combinarea investitiilor in autostrazi cu reabilitarea gariilor contureaza o perspectiva coerenta pentru mobilitatea din intreaga tara.




















